شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مادر بزرگ پویا بختیاری، از کشته شدگان اعتراضات آبان: پسرم مهرداد بختیاری را هم دزدیده‌اند

بی‌بی‌ زهرا بختیاری، مادر بزرگ پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان۹۸، در ویدیویی گفت: «درحالی که چهار ماه از بازداشت منوچهر بختیاری[پدر پویا] گذشته، فرزند دیگرم مهرداد بختیاری نیز روز گذشته وقتی برای خرید نان از منزل خارج شده، از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شده است.»

پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله ساکن کرج شامگاه  ۲۵ آبان‌ سال۹۸  در جریان اعتراض‌های سراسری با گلوله مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

خانواده بختیاری پس از کشته شدن فرزندشان در پی دادخواهی برآمدند اما طی یک سال گذشته به شدت تحت فشار دستگاه‌های امنیتی قرار گرفتند و چندبار بازداشت شدند که آخرین مورد آن بازداشت منوچهر بختیاری از چهار ماه قبل و اکنون به گفته بی‌بی‌زهرا بختیاری رباییش و بازداشت مهرداد بختیاری، عموی پویا بختیاری، است.

بی‌بی‌ زهرا بختیاری در این ویدیو گفت: «من مادر بزرگ پویا بختیاری هستم. پویایم را کشتید، منوچهرم را الان چهار ماه است دزده‌اید و بردید، مهرداد من هم دیشب رفته نان بگیرد تا صبح نیامد. من مریض بودم در آن اتاق خوابیدم هی منتظر شدم بچه‌ام نیامد. صبح بچه‌هایم آمدند و دیدم که مهردادم را دزدیده‌‍‌اند.مهردادم نیست.»

مادر بزرگ پویا بختیاری در ادامه گفت: «مهرداد من را دزدیده‌اند. من تا صبح گریه کردم و چشمم به در بود. چرا بچه‌هایم را می‌دزدید. یکی را کشتید، یکی را چهار ماه است گرفتید، یکی را دیشب دزدیدید بردید ازش خبر ندارم.»

بی‌بی‌ زهرا بختیاری ، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «آخر چه دشمنی با من دارید، جمهوری اسلامی من با شما دشمنی ندارم بچه‌هایم را آزاد کنید، بیایند.»

او تاکید کرد که «منوچهر[بختیاری] را در بندر عباس بازداشت کردند، مهرداد [بختیاری] را همین جا دزدیده‌اند و برده‌اند  و نمی‌دانم کجاست. من تا صبح ناله کشیدم، گریه کردم. الان دارم دیوانه می‌شوم. بچه‌ام را آزاد کنید.»

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی پیشتر در دی ماه سال ۹۸ نیز پدر و مادر، عموها، خواهر، داماد، خواهرزاده، مادر بزرگ و شماری از بستگان پویا بختیاری را در آستانه مراسم چهلم او و دیگر کشته‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ شبانه بازداشت کرده بودند.

در آن هنگام وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی پیش از برگزاری مراسم چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان، منوچهر بختیاری و ناهید شیربیشه، پدر و مادر پویا بختیاری، را در احضاری سه ساعته تحت فشار قرار دادند که مراسم چهلم فرزند خود را لغو کنند.

سپس خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، شامگاه دوشنبه دوم دی ماه از قول یک منبع آگاه نوشت: «خانواده پویا بختیاری، علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفتند و با حکم قضایی» بازداشت شدند.

این «مقام آگاه امنیتی» بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری سه روز قبل از برگزاری مراسم چهلم پویا و دیگر کشته‌شدگان اعتراضات آبان را اقدامی «در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم خسارت دیده و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته‌سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم» عنوان کرد.

 

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در پنجم دی ماه ۹۸ با استقرار هزاران نیروی امنیتی و نیروهای یگان ویژه در تهران و بهشت سکینه کرج و همچنین سایر آرامستان‌هایی که مزار کشته‌شدگان در آنان قرار داشت، مانع از برگزاری مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه شد.

بازداشت برخی از اعضای خانواده بختیاری از جمله منوچهر بختیاری تا بهمن ماه ۹۸ ادامه داشت. با این حال منوچهر بختیاری پس از آزادی نیز بر دادخواهی کشته‌شدگان اعتراضات و به ویژه فرزندش پویا بختیاری تاکید کرد.

منوچهر بختیاری نیز در  ۲۳ تیر ماه سال‌جاری در جریان سفرش به جزیره کیش «ربوده و بازداشت» شد. خانواده و بستگان منوچهر بختیاری از جمله برادرش مهرداد بختیاری، در چهارم شهریور ماه با در دست داشتن پلاکاردی با مضمون «دادخواهی جرم نیست، منوچهر بختیاری را آزاد کنید» مقابل وزارت کشور تجمع کردند. نیروهای امنیتی اما علاوه بر ضرب و شتم آنها از جمله بی‌بی‌زهرا بختیاری، مادربزرگ ۸۰ ساله پویا بختیاری، اعضای این خانواده را برای ساعاتی بازداشت کردند.

اکنون «ربایش و بازداشت» مهرداد بختیاری در آستانه سالگرد اعتراضات آبان ماه و در حالی انجام شده است که برادر او منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، نیز از هفته پایانی تیر ماه سال‌جاری بازداشت شده و همچنان در بازداشت دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More