شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان، با قرار وثیقه آزاد شد

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، بعد از نزدیک به پنج ماه بازداشت و با گذشت بیست روز از سالگرد اعتراضات آبان و سالگرد کشته شدن فرزندش، با قرار وثیقه آزاد شد.

پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله ساکن کرج شامگاه  ۲۵ آبان‌ سال۹۸  در جریان اعتراض‌های سراسری با گلوله مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

نیروهای امنیتی در ۲۳ تیر ماه سال‌جاری منوچهر بختیاری را در جریان سفرش به جزیره کیش «ربوده و بازداشت» کردند.

پس از بازداشت منوچهر بختیاری اعضای خانواده و بستگان او از جمله برادرش مهرداد بختیاری، در چهارم شهریور ماه با در دست داشتن پلاکاردی با مضمون «دادخواهی جرم نیست، منوچهر بختیاری را آزاد کنید»، مقابل وزارت کشور تجمع کردند اما نیروهای امنیتی علاوه بر ضرب و شتم آنها از جمله بی‌بی‌زهرا بختیاری، مادربزرگ ۸۰ ساله پویا بختیاری، اعضای این خانواده را برای ساعاتی بازداشت کردند.

پس از آن در آستانه سالگرد اعتراضات آبان ماه، مهرداد بختیاری، عمومی پویا بختیاری، نیز به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بی‌بی‌ زهرا بختیاری، مادر بزرگ پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان۹۸، دوازدهم آبان ماه در ویدیویی گفت: «درحالی که چهار ماه از بازداشت منوچهر بختیاری[پدر پویا] گذشته، فرزند دیگرم مهرداد بختیاری نیز روز گذشته وقتی برای خرید نان از منزل خارج شده، از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شده است.»

منوچهر بختیاری و همچنین دیگر اعضای خانواده پویا بختیاری از هنگام کشته شدن او در اعتراضات آبان ۹۸ بر «دادخواهی» تاکید کرده‌اند در مقابل دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به خانواده پویا بختیاری اجازه برگزاری مراسم چهلم و سالگرد او بر سر مزارش در کرج را ندادند پیش از هر دو مراسم پدر و اعضای خانواده او را بازداشت کردند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از جمله در دی ماه سال ۹۸، پدر و مادر، عموها، خواهر، داماد، خواهرزاده، مادر بزرگ و شماری از بستگان پویا بختیاری را در آستانه مراسم چهلم او و دیگر کشته‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ شبانه بازداشت کرده بودند.

در آن هنگام وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی پیش از برگزاری مراسم چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان، منوچهر بختیاری و ناهید شیربیشه، پدر و مادر پویا بختیاری، را در احضاری سه ساعته تحت فشار قرار داد که مراسم چهلم فرزند خود را لغو کنند.

سپس خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، شامگاه دوشنبه دوم دی ماه از قول یک منبع آگاه نوشت: «خانواده پویا بختیاری، علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفتند و با حکم قضایی» بازداشت شدند.

این «مقام آگاه امنیتی» بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری سه روز قبل از برگزاری مراسم چهلم پویا و دیگر کشته‌شدگان اعتراضات آبان را اقدامی «در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم خسارت دیده و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته‌سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم» عنوان کرد.

بازداشت تعدادی از اعضای خانواده بختیاری از جمله منوچهر بختیاری تا بهمن ماه ۹۸ ادامه داشت. با این حال منوچهر بختیاری پس از آزادی نیز بر دادخواهی کشته‌شدگان اعتراضات و به ویژه فرزندش پویا بختیاری تاکید کرد.

پس از آنکه علی خامنه‌ای چهاردهم خرداد طی یک سخنرانی ویدیویی گفت که «در آمریکا اعتراض و تجمع حق مردم است اما مردم را می‌کشند، عذرخواهی نمی‌کنند و زبان‌شام هم دراز است»، منوچهر بختیاری در گفت و گو با تلویزیون ایران اینترنشنال گفت: «علی خامنه‌ای و سران نظام اسلامی در اثر کهولت سن مغزهایشان پوکیده است و یادشان رفته که پسر ۲۷ ساله من که در شامگاه ۲۵ آبان۹۸ تنها چند دقیقه پس از حضور در اجتماع معترضان، به دستور علی خامنه‌ای مغزش را متلاشی کردند.»

پس از این سخنان منوچهر بختیاری بود که ویدیویی از حضور او در تشییع جنازه قاسم سلیمانی منتشر شد اما منوچهر بختیاری بلافاصله فاش کرد که «این فیلم‌ها زمانی گرفته شده که بنده و خانواده‌ام در زندان در اسارت ضحاک زمان بودیم. با تهدید و ارعاب خانواده، مرا مجبور به گرفتن این فیلم‌ها کردند و من در بند مزدوران بودم.»

او همچنین تاکید کرد که حضور در آن مراسم با «تهدید و ارعاب» بوده و قاسم سلیمانی را «مزدور و آلت‌دست ملاها» و سپاه پاسداران را نهادی «ضدمردمی و فاشیستی» می‌داند.

منوچهر بختیاری همچنین گفت که «زمانی که خودم حضور دارم و اعلام می‌کنم که از جمهوری اسلامی عبور کرده‌ام و دادخواه فرزندم هستم که نظام جمهوری اسلامی مغزش را متلاشی کرده است، آیا می‌توانم طرفدار و پاسدار نظام جمهوری اسلامی باشم؟»

کمتر از سه هفته بعد از این سخنان بود که منوچهر بختیاری در جریان سفر به کیش ربوده و بازداشت شد و تا مدت‌ها همسر و خانواده او از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری بختیاری خبر نداشتند.

آزادی منوچهر بختیاری، روز شنبه ۱۵ آذر ۹۹ بعد از تحمل نزدیک پنج  ماه بازداشت با قرار وثیقه درحالی رویداد که بیش از بیست از سالگرد اعتراضات آبان و سالگرد کشته شدن فرزندش، پویا بختیاری، گذشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More