شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا «نقض حقوق بشر در ایران» را محکوم کرد

مجمع عمومی سازمان ملل، با ۸۱ رای مثبت در برابر ۳۰ رای منفی، نقض حقوق بشر را در ایران محکوم کرد. این قطعنامه در آبان‌ماه گذشته به پیشنهاد دولت کانادا در کمیته سوم مجمع عمومی مطرح شد. در این کمیته نیز با ۸۴ رای مثبت، در برابر ۳۰ رای منفی، نقض حقوق بشر در ایران محکوم شد.

در این قطعنامه، هرچند به سرکوب اعتراض‌های اخیر در ایران اشاره‌ای نشده است، اما از بازداشت‌های خودسرانه افراد، اعدام کودکان، شکنجه و نقض حقوق اقلیت‌ها به عنوان مصادیق نقض حقوق بشر در ایران یاد شده است.

عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، لبنان، چین و هند در زمره کشورهایی هستند که به قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران رای منفی دادند.

در مقابل، عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی در همراهی با کشورهای غربی و اروپایی نقض حقوق بشر را در ایران محکوم کردند.

 قطعنامه روز چهارشنبه مجمع عمومی سازمان ملل، همچنین به آزار و اذیت روزنامه‌نگاران و اعمال محدودیت در کار رسانه‌ها، به‌عنوان مواردی از نقض حقوق بشر در ایران، اشاره دارد.

مجمع عمومی سازمان ملل در بخش دیگری از قطعنامه خود از دولت ایران خواسته است حقوق و آزادی‌های اقلیت‌های مذهبی و قومی را رعایت کند و به تبعیض علیه زنان پایان دهد.

اسرائیل نیز در زمره دولت‌هایی بود که روز سه‌شنبه به این قطعنامه رای مثبت داد. نماینده اسرائيل پیشتر در نشست کمیته سوم مجمع عمومی گفته بود: «این قطعنامه صرفا بخشی از حقایق مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را بیان می‌کند. موارد نگران‌کننده‌ دیگری هم هست که در این قطعنامه به آن‌ها اشاره نشده است.»

نماینده اسرائيل نقض حقوق پناه‌جویان و دگرباشان جنسی در ایران را ازجمله موضوع‌هایی اعلام کرد که در این قطعنامه به آن‌ها پرداخته نشده است.

قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل به لحاظ حقوقی ضمانت اجرایی ندارند اما به لحاظ نمادی از اعتبار و اهمیت زیادی برخوردارند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More