شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدعلی نجفی دوباره راهی زندان شد

یک مقام دستگاه قضایی ایران از بازگشت محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران که در پرونده قتل همسرش میترا استاد مجرم شناخته شده بود، به زندان خبر داد.

محمدجواد حشمتی، رییس کل دادگستری استان تهران، روز جمعه هشتم شهریور ماه گفت: «برابر ضوابط و مقررات قانونی هرچند با گذشت اولیای دم قصاص منتفی می‌شود، ولی در مورد جنبه عمومی جرم قتل، توسط دادگاه حکم مقتضی صادر خواهد شد.»

او ادامه داد: «ضمن اینکه محکومیت نام‌برده بابت نگهداری سلاح غیرمجاز به قوت خود باقی است و سرانجام نیز مجازات اشد اجرا می‌شود.»

نجفی روز چهارشنبه ششم شهریور با ارائه یک میلیارد تومان سند به عنوان وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود. پیش‌تر خانواده میترا استاد، همسر مقتول نجفی، رضایت خود را برای رهایی او از قصاص اعلام کرده بودند.

حمید گودرزی،‌ وکیل نجفی در روز آزادی او گفت: «با گذشت اولیای دم، قانونا قرار بازداشت او موقوف شد و دادگاه وثیقه را پذیرفت.»

نجفی در مردادماه و پس از برگزاری سه جلسه دادگاه کیفری در ارتباط با پرونده قتل استاد، همسر دوم خود، با سه عنوان اتهامی روبه‌رو شده بود. 

او در ارتباط با اتهام «قتل عمد» به قصاص و همچنین در مورد اتهام‌ «نگهداری سلاح غیرمجاز» به دوسال حبس محکوم شد. قاضی دادگاه، شهردار پیشین تهران را در مورد اتهام «ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح غیرفوتی» تبرئه کرد.

پس از آن،‌ مسعود استاد، برادر مقتول، در حساب کاربری اینستاگرام خود از بخشش نجفی خبر داد و اعلام کرد: «به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور، وکلایمان مسعود افرازه و محمود حاجیلویی، پدرم، مادرم و مهیارمان [پسر میترا استاد]، محمدعلی نجفی را بخشیدیم و خرسندیم که معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم.»

با این حال، بر اساس قانون مجازات اسلامی، دستگاه قضایی ایران می‌تواند نجفی را به اتهام «اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه» به ۳ تا ۱۰ سال‌ زندان محکوم کند.

نجفی متهم بود که روز سه‌شنبه هفتم خرداد ماه در «آپارتمان ۲۷۰۱» برج آرمیتا در سعادت‌آباد تهران، همسرش را با شلیک گلوله از اسلحه کلت سازمانی که در اختیارش بود به قتل رسانده است. 

او ساعاتی پس از قتل همسرش، خود را به اداره آگاهی تهران معرفی کرد و با اقرار به انجام قتل بازداشت شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More