شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیرکل بحران استانداری تهران: آماده باش در فیروزکوه، ممکن است زلزله‌های پیاپی مقدمه زلزله بزرگی باشد

شامگاه یک‌شنبه درحالی هفتمین زلزله به مرکزیت فیروزکوه و بزرگی ۳/۵ ریشتر مناطقی از استان تهران را لرزاند که مدیرکل بحران استانداری تهران از آماده باش در فیروزکوه خبر داد و گفت که «ممکن است این زمین لرزه‌ها، مقدمه زلزله بزرگی باشد.»

مدیرکل بحران استانداری تهران گفت که در جریان زلزله‌های پیاپی شبانه روز گذشته در فیروزکوه خسارت نداشتیم، اما تمهیدات لازم اندیشیده شده و تصمیم‌های ضروری اتخاذ شده است.

بنابر اعلام مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران کانون زلزله ۳/۵ ریشتری شامگاه یک‌شنبه ۲۲ کیلومتری فیروزکوه در عمق هشت کیلومتری زمین بود، یعنی همان محدوده‌ای که از ساعت ۵ و ۱۵ دقیقه صبح یک‌شنبه در کمتر از بیست و چهار ساعت شاهد وقوع هفت زلزله بوده است.

بزرگترین زلزله ثبت شده در فیروزکوه از  بامداد یک‌شنبه تاکنون چهار ریشتر بوده است که مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت وقوع آن را ساعت ۱۱ و ۴۹ دقیقه صبح یک‌شنبه در فاصله ۲۰ کیلومتری فیروزکوه و در عمق هفت کیلومتری زمین اعلام کرد.

دور تازه زلزله‌های پپاپی در شمال شرقی تهران، از ساعت ۵ و ۱۵ دقیقه بامداد یک‌شنبه بیست و دوم تیر ماه آغاز شد و ابتدا سه زلزله پیاپی به بزرگی ۳/۶ و ۳/۳ و ۳ ریشتر در فاصله نیم ساعت مناطقی از استان تهران را لرزاند.

از مجموع هفت زلزله ثبت شده در منطقه فیروزکوه طی کمتر از بیست و چهارساعت، بزرگی دو زلزله ۲/۵ ریشتر بوده و پنج زلزله دیگر سه تا چهار ریشتری بوده‌اند.

بزرگی این زلزله‌ها به ترتیب وقوع شامل زلزله ۳/۶ ریشتری، ۳/۳ ریشتری، ۳ ریشتری، ۲/۵ ریشتری، ۲/۵ ریشتری، ۴ ریشتری و ۳/۵ ریشتری بوده است.

منصور درجاتی، مدیرکل بحران استانداری تهران عصر یک‌شنبه  گفت که شهرستان فیروزکوه که از ساعت پنج صبح تا حوالی شاهد وقوع چند زلزله بوده، اکنون در حالت آماده باش قرار دارد.

مدیرکل بحران استانداری تهران تاکید کرد که «ممکن است این زمین لرزه‌ها مقدمه زلزله بزرگی باشد اما امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد.»

او گفت که «امیدواریم زمین لرزه به بزرگی چهار ریشتر در عمق هفت کیلومتر، زلزله اصلی باشد و پس از آن شاهد هیچ رخداد مشابهی نباشیم.»

مدیرکل بحران استانداری تهران افزود که «این زلزله‌ها از همان مقطعی که در رودهن به مرکزیت دماوند با بزرگی ۵/۱ ریشتر در ۱۹ اردیبهشت ماه رخ داد با فاصله‌های زمانی و مکانی مختلف در سمنان، قزوین و خوزستان می‌چرخد و نقاط مختلف این زمین لرزه‌ها را تجربه کرده‌اند.»

منصور درجاتی گفت که فیروزکوه اکنون در حال آماده باش است درباره لزوم اعلام آماده باش در سایر مناطق استان تهران گفت که پس از زلزله ۵/۱  ریشتری ۱۹ اردیبهشت ماه در تهران «همه مسئولان مکلفند که به گوش باشند اما در حالت آماده باش که شرایط خاص خود را می‌طلبد، قرار ندارند اما نیروهای خدمات‌رسانی و امدادی همواره در حالت آماده باش هستند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More