شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکز آمار: هزینه زندگی خانوار نسبت به آبان پارسال ۴۶ درصد بیشتر شد

 

مرکز آمار ایران می‌گوید خانواده‌ها در آبان‌‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه در سال گذشته بیش از ۴۶ درصد بیشتر برای کالاها و خدمات «یکسان» هزینه‌ کرده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار که شنبه اول آذرماه منتشر شد، نرخ تورم نقطه‌ای کشور در آبان‌ماه سال جاری به ۴۶/۴ درصد رسید که برای خانوارهای شهری بیش از ۴۵ درصد و برای خانوارهای روستایی بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.

این به آن معناست که خانوار ایرانی برای خرید «کالا و خدمات یکسان» در ابان امسال باید نزدیک به ۵۰ درصد هزینه‌های بیشتری نسبت به آبان پارسال می‌پرداخت.

بر پایه همین گزارش، نرخ تورم سالانه در آبان‌ماه امسال نیز به ۲۹ درصد رسید. منظور از این نرخ، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن، است.

گزارش جدید مرکز آمار در پی آن منتشر می‌شود که در ماه‌های اخیر مقام‌های رسمی و گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از افزایش هزینه زندگی و کاهش سطح معیشت مردم بوده است.

مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اخیرا اعلام کرد خط فقر برای یک خانواده چهار نفره به «۱۰ میلیون تومان» رسیده و به گفته بازرس این نهاد «نیمی از جمعیت ایران» زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

به تازگی نیز مجله اکونومیست طی گزارش سالانه خود درباره افزایش قیمت کالاهای مصرفی در شهرهای مختلف جهان، طی دوره بحران کرونا، اشاره کرد که بیشترین افزایش مخارج زندگی جهان مربوط به تهران بوده است.

 

خوراکی‌ها؛ بیشترین تورم در سفره خانوار

اکنون بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده بیشترین تورم نسبت به آبان‌ماه سال گذشته مربوط به گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با بیش از ۵۶ درصد بوده است. 

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به سبزیجات از قبیل گوجه‌فرنگی و پیاز و همچنین گوشت قرمز و ماکیان بوده است.

پس از آن، گروه روغن و چربی‌ها بیشترین تورم قیمتی را تجربه کرده‌اند.

نگاهی به جدول مرکز آمار نشان می‌دهد نان و غلات نیز افزایش قیمتی نزدیک به ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته نشان داده‌اند.

طی هفته‌های گذشته رسانه‌‌های ایران همزمان با افزایش قیمت خوراکی‌هایی از جمله نان، کره و روغن، از نایاب و کمیاب شدن موقتی آن‌ها در بازار خبر داده بودند.

در گروه غیرخوراکی‌ها، میزان تورم نقطه‌ای نزدیک به ۴۲ درصد اعلام شده است.

در این گروه، مرکز آمار از نرخ تورم حدود ۴۳ درصدی پوشاک و کفش و  ۵۵ درصدی مبلمان و لوازم خانگی گزارش داده است.

همچنین در گروه بهداشت و درمان هزینه‌ها حدود ۳۴ درصد و در گروه حمل و نقل بیش از ۹۶ درصد افزایش داشته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More