شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرگ دو زندانی مشکوک به کرونا؛ شیوع کرونا در زندان‌های ایران، جان هزاران تن را تهدید می‌کند

با مرگ دست‌کم دو تن از زندانیان زندان‌های تهران و ارومیه با بیماری مشکوک به کرونا، هزاران زندانی محبوس در زندان‌های ایران در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، ویروسی که در ده روز نخست پس از اعلام رسمی شیوع آن در ایران، تاکنون چندین مقام حکومتی نیز به آن مبتلا شده و حتی بر اثر آن جان باخته‌اند.

علاوه بر مرگ دو زندانی، گزارش‌های متعدد حاکی از مشاهده موارد مشکوک به کرونا در زندان‌ تهران بزرگ، زندان مرکزی کرج، زندان ارومیه، زندان ایلام، زندان شیبان اهواز و برخی بندهای زندان  اوین است.

سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، با تاکید براینکه « تاکنون ۱۶ زندانی مشکوک به کرونا از زندان ارومیه به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده‌اند»، گزارش داد که «چهار تن از زندانیان در قرنطینه زندان تهران بزرگ نیز مشکوک به بیماری کرونا تشخیص داده شده‌اند» و «از بندهای ۴ و ۷ اوین نیز خبرهای مبنی بر ابتلای زندانیان به کرونا» رسیده است.

همزمان سازمان حقوق بشری هەنگاو گزارش داد که «یک زندانی مشکوک بە کرونا در زندان مرکزی ارومیە به نام فریق محمدی، ٤٧ سالە، پس از آنکە پنح‌شنبه شب هشتم اسفند ماه وضعیت جسمانیش وخیم شد و بە مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شد، جانش را از دست داد.»

یکی از زندانیان به این سازمان حقوق بشری گفت که این زندانی «نشانەهای مبتلا شدن بە ویروس کرونا را داشت و کادر درمانی با لباس‌های ایزولە شدە وی را بە خارج از زندان» منتقل کرده بودند. این زندانی جان‌باخته به اتهام قاچاق موادمخدر بە ٢٥ سال حبس محکوم شدە و از ٦ سال پیش در بند روان درمانی زندان مرکزی ارومیە نگهداری می‌شد.

بنابر این گزارش، دومین زندانی مشکوک بە مبتلا شدن بە ویروس کرونا نیز از بند ١٤ زندان ارومیە و در شرایطی ویژه بە بیمارستان طالقانی ارومیە منتقل شدە است.

به گفته زندانیان «از بامداد روز جمعە ٩ اسفند ماه، تمامی رفت و آمد‌ها کلیە بندهای زندان ارومیه ممنوع شدە و باشگاه، کتابخانە، کلاس‌های آموزشی بستە شدەاند، ملاقات‌ها نیز لغو شدە» است.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر در ایران خبر داد که دست‌کم دو زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز نیز مشکوک به کرونا بوده و از بند به قرنطینه زندان منتقل شدند. این دو زندانی که اسامی‌شان «میلاد بغلانی و حمیدرضا مکی» عنوان شده است، از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۵  زندان شیبان اهواز هستند در پی مشاهده علائم ابتلا به کرونا از سوی ماموران زندان از بند زندان خارج و به قرنطینه انتقال یافتند.

گزارش‌ها از ورود ویروس کرونا به زندان شیبان اهواز درحالی منتشر شده است که فرهاد ابول نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، نیز از افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان خوزستان خبر داده و جان‌باختن دست‌کم دو نفر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا خبر داده است.

مواردی از مرگ زندانیان در زندان‌های پایتخت نیز بر اثر ابتلا به کرونا در رسانه‌های رسمی منتشر شده است از جمله روزنامه همشهری از مرگ یک زندانی جرایم مالی در زندان تهران بزرگ، فشافویه، خبر داده است.

به نوشته این روزنامه این زندانی ۴۴ ساله با علائم سرماخوردگی و مشکوک به کرونا جانش را از دست داد و گزارش این حادثه صبح چهارشنبه هفتم اسفند ماه به کلانتری ۱۷۶حسن آباد اعلام شد. زندانیان گفتند که این زندانی ابتدا علائم سرماخوردگی داشت اما با با شروع سرفه‌هایش در زندان جانش را از دست داد.

خانواده شماری از زندانیان سیاسی روز چهارشنبه هفتم اسفندماه‌ در نامه‌ای به مسئولان قضایی جمهوری اسلامی با اشاره به وضعیت زندان‌های کشور و میزان برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها، «به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی» خواهان «آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران» شدند.

پاسخ ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی به تمام هشدارها و نگرانی‌ها صدور بخشنامه‌ای به منظور «پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها» است که در آن از قضات و دادستان‌ها خواسته به «جز موارد ضروری» از بازداشت موقت اجتناب کرده و احکام حبس محکومان را «در حد امکان قانونی» تا پایان فروردین۹۹ تعلیق کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More