شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون‌کل وزیر بهداشت: توانایی اقتصادی نداریم تا به مردم ماهانه بدهیم و بگوییم در خانه بمانند

درحالی که حسن روحانی روز شنبه مدیریت دولت خود در کرونا را نمونه و منبعی برای کتاب‌های درسی خواند، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها به توانایی اقتصادی کشور بستگی دارد، گفت: در شرایطی نیستیم که مانند برخی کشورها به مردم بگوییم در خانه بمانید و ماهانه مبالغی پرداخت کنیم.

سخنان معاون وزارت بهداشت ساعاتی پس از آن بیان شد که حسن روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا اقدامات دولت خود در دوره شیوع کرونا را ستود و گفت: «در طول این مدت اقدامات بسیار بزرگ و ارزشمندی برای مقابله با این بیماری عالمگیر در کشور انجام شد که می‌تواند منبعی برای کلاس های دانشگاه باشد و به مدلی برای مقابله با بیماری های واگیر» تبدیل شود.

رییس جمهوری اسلامی دو روز قبل نیز با تاکید براینکه «ما در دنیا در مقابله با کرونا سرافکنده نیستیم و با وجود تحریم‌ها و فشار سربلند هستیم»، گفت که «تمام امکانات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا تامین شده است، دولت بودجه‌های لازم را هم تامین کرد.»

با این حال ایرج حریرچی، شامگاه شنبه فقر را دلیل اصلی خروج مردم در شرایط کرونا از خانه‌هایشان معرفی کرد و دولت را به دلیل بی‌پولی، ناتوان از اعمال برنامه‌های جدی مقابله با کرونا توصیف کرد.

حریرچی گفت که در تهران بررسی شد و متوجه شدیم که ۷۰ درصد افرادی که باید خود را در منزل ایزوله می‌کردند بیش از دو کیلومتر از خانه خارج شده‌اند و اصل دلیل این موضوع هم این است که فرد درآمد ندارد. افرادی که حتی ماهانه یک و نیم تا دو میلیون تومان درآمد دارند نیز نمی‌توانند از خانه خارج نشوند.

این مقام وزارت بهداشت اضافه کرد که فرد فقیر یا فردی که ماهانه درآمد کمتر از یک تا دو میلیون تومان داشته باشد، روزانه خرید می‌کند و جرات نمی‌کند برای یکی دو هفته خرید کند.

حریرچی تاکید کرد که در حال حاضر در شرایطی قرار نداریم که مانند برخی از کشورها به مردم بگوییم در خانه بمانید و ماهانه مبالغی پرداخت کنیم.

سخنان معاون کل وزارت بهداشت در معرفی ناتوانی اقتصادی دولت برای تامین هزینه مالی مقابله با کرونا، در حالی بیان می‌شود که رییس‌جمهوری اسلامی ایران و همچنین تعدادی از مدیران دولتی و رییس کل بانک مرکزی به طور مکرر در سخنان خود تاکید دارند که با وجود تحریم‌ها، شاخص‌های اقتصاد ایران را در حال بهبود است.

روحانی حتی پیشتر وضعیت اقتصاد ایران را در شرایط شیوع ویروس کرونا «بهتر از وضعیت آلمان» یک‌بار توصیف کرده بود. او روز شنبه دوازدهم مهر ماه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته بود که «وضعیت اقتصادی آلمان منفی ۵/۲ است و اقتصادشان کوچک شده و رشدش منفی است.

آلمان یک کشور پیشرفته است که تحریم نیست» اما «حتما اقتصاد ما وضعیت بهتری از این رقم داشته و رشد ما مثبت شده یا اگر منفی شد، وضعیت ما بهتر از وضعیت آلمان است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More