شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر دادگستری خواستار آموزش‌های پیشگیرانه درباره آزار جنسی کودکان شد

محمود عباسی، معاون حقوق بشر وزیر دادگستری ایران، با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های آموزشی و خانواده‌ها در زمینه آموزش جنسی کودکان، گفت که نبود چنین آموزشی موجب افزایش خشونت جنسی علیه کودکان در ایران شده است.

عباسی که دبیری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک را نیز بر عهده دارد روز یکشنبه ۱۱ آبان به ایلنا گفت: «ما متاسفانه در این حوزه‌‌ بسیار بد عمل کرده‌ایم یعنی خانواده‌‌ها، مهدکودک‌ها و مدارس و آموزش و پرورش مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.»

این اظهارات معاون وزیر دادگستری در حالی است که در سال‌های اخیر اخبار زیادی درباره تجاوز و آزار جنسی علیه کودکان در مدارس و مهدهای کودک منتشر شده است.

او تاکید کرد: «تا ما می‌گوییم آموزش برخی فکر می‌کنند، منظور ما آموزش جنسی است. نه این چنین نیست، بلکه ما معتقدیم یک کودک باید حداقل‌های ممکن را بداند و همچنین بداند که بخش‌هایی از بدن او حریم خصوصی است و هیچ کس حق تعرض به او را ندارد.»

این مقام وزارت دادگستری همچنین به طور کلی گفت که کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان در ایران «جدی است» و تنبیه بدنی کودکان در مدارس و خانواده‌‌ها «بیشترین فراوانی» را دارد.

به گفته عباسی، دایره خشونت علیه کودکان در ایران، از «رفتارهای غیر مدنی و خشونت کلامی» گرفته تا «آزار جنسی و قتل»، می‌تواند گسترده باشد.

او در این زمینه با اشاره به وجود پلیس امنیت، پلیس پیشگیری، پلیس اقتصادی، خواستار ایجاد «پلیس کودک» شد.

 

کار اجباری کودکان و بازماندن از تحصیل

همچنین معاون حقوق بشر وزیر دادگستری به کار اجباری کودکان در ایران اشاره و اعلام کرد به عنوان نمونه در استان آذربایجان شرقی به ویژه شهر تبریز کودکان کار در کارگاه‌‌‌ها به کار اجباری سوق داده می‌شوند.

او گفت: «موضوع کودکان خیابان در برخی از استان‌ها فاجعه‌بار است، به طور مثال از استان‌های بسیار مشکل‌زا در این عرصه استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی است.»

عباسی از انجام یک تحقیق میدانی در تیرماه سال گذشته از سوی یکی از تشکل‌های مردم‌نهاد درباره کودکان زباله‌گرد در تهران خبر داد و اضافه کرد در این پایش‌ میدانی ۴۶۰۰ کودک زباله‌گرد در تهران شناسایی شدند.

او درباره بازماندن کودکان از تحصیل نیز گفت: «ما در همه استان‌‌ها با این معضل مواجه هستیم. در برخی از استان‌ها این موضوع خیلی جدی است مانند استان سیستان و بلوچستان، یا حتی در استان‌های برخوردار مانند گلستان.»

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ادامه داد: «متاسفانه هنوز هم خانواده‌هایی داریم که به کودکان خود اجازه تحصیل نمی‌دهند و در برخی استان‌های دیگر نیز کودکان تحصیل را شروع کرده‌اند، اما در نیمه راه به لحاظ فقر اقتصادی و مشکلات اقتصادی رها کرده‌اند.»

 

خرید و فروش نوزاد 

این مقام دولتی درباره نوزادان رها شده در خیابان گفت که آمارها در این زمینه دقیق نیست. 

او اعلام کرد: «آمار مشخصی در این زمینه نداریم، اما گزارشاتی که به ما می‌رسد، نشان می‌دهد که در برخی استان‌ها مادرانی که دچار فقر شدید هستند و یا به دلیل ارتباطات ناسالم فرزندانی به دنیا می‌آورند، ممکن است کودکانشان را در کنار مسجد یا پارک رها کنند.»

عباسی همچنین درباره خرید و فروش نوزاد در ایران گفت که برخی با «تبانی» با یک زن باردار در موقع زایمان، کودک را خریداری می‌کنند، اما «در تهران با اجرای یک طرح پایلوت، استانداری تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق شدند در بیمارستان‌های تهران این آمار را به صفر برسانند.» 

او با این حال از ارایه آمار درباره خرید و فروش نوزاد در دیگر شهرهای ایران خودداری کرد و درباره تهران نیز افزود که این امر ممکن است «در یک مرکز خصوصی یا توسط ماما اتفاق بیفتد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More