شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام قضایی: مهرداد سپهری را خانواده همسرش و کسبه محل کتک زدند

 

درحالی‌که خانواده مهرداد سپهری، مرد جوان مشهدی که در پی آزار و شکنجه مامور پلیس حین بازداشت جانش را از دست داد،‌ می‌گوید او بر اثر گاز فلفل و ضرب و جرح پلیس کشته شد،‌ بازپرس پرونده ضرب و جرح او را کار «خانواده همسر» و «کسبه محل» عنوان می‌کند.

هم‌زمان شماری از رسانه‌های حکومت ایران فیلمی را منتشر کرده‌اند تا نشان دهد برخوردهای صورت گرفته منجر به فوت این فرد به دلیل تخریب اموال عمومی و فحاشی بوده است.

علی‌اکبر احمدی‌نژاد،‌ بازپرس پرونده قتل جوان مشهدی،‌ روز یکشنبه چهارم آبان ضمن تایید وجود آثار ضرب روی جسدش به پایگاه خبری «مشهد فوری» گفت: «خانواده این فرد مدعی بودند که بستگان همسر این فرد او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. به جز بستگان همسر، حتی کسبه محل هم او را کتک می‌زدند.»

این مقام قضایی اضافه کرد که استفاده از شوکر و اسپری فلفل علیه این مرد از سوی پلیس، پس از کتک‌کاری خانواده همسر و کسبه صورت گرفت.

احمدی‌نژاد در همین زمینه گفت: «اما الان می‌بینیم روی این مانور داده می‌شود که کار نیروی انتظامی است.»

او ضمن اشاره به اینکه ماموران پلیس دستور قضایی نداشتند، افزود: «کار نیروی انتظامی را توجیه نمی‌کنم، اما اینکه چرا نیروی انتظامی از شوکر استفاده می‌کند و یا مردم او را می‌زنند، چرایی‌اش خیلی مهم است که متهم چطور رفتار کرده که به اینجا رسیده است.»

برادر مهرداد سپهری پیشتر در گفت‌وگویی با ایران اینترنشنال اشاره کرد بازداشت او در پی درگیری و تماس خانواده همسر صورت گرفت،‌ «اما چون خودرویی برای انتقال او نبود، برادرم را  به مدت ۴۵ دقیقه به تیرکی با دستبند بستند و تمام این ۴۵ دقیقه با شوکر و گاز فلفل او را مورد ضرب و  جرح قرار دادند.»

 

بازپرس: ممکن است علت فوت هر چیزی باشد

بازپرس پرونده در ادامه درباره تاثیر اسپری فلفل در مرگ مهرداد سپهری گفت: «اینکه پزشکی قانونی به ما اعلام کند اتفاق بر اثر اسپری فلفل بوده است، چنین چیزی اعلام نشد و نمی‌دانم از کجا چنین چیزی را اعلام می‌کنند. اما ممکن است علت فوت هر چیزی باشد.»

احمدی‌نژاد ضمن اشاره به اینکه مامور پلیس برای «ترساندن» از شوکر استفاده کرده، گفت: «می‌بینیم بعد از شوکر زدن،‌ فرد بدون هیچ اظهار درد و تالمی می‌نشیند.»

برادر مهرداد سپهری به ایران اینترنشنال گفته بود که پس از شناسایی جسد برادرش در بیمارستان، در نقاط مختلف بدن او از جمله گردن، سر، سینه و شکم و دست‌ها، آثار «ضرب و جرح» وجود داشت و گلوی او هم «کبود و هم خونین» بود.

بازپرس پرونده به نقل از خانواده همسر این مرد به مصرف مواد مخدر، شکستن شیشه‌ها و فحاشی از سوی او اشاره کرد و گفت:‌ «مردم هم به همین دلیل به پلیس اطلاع دادند تا او را مهار کند.»

بر اساس اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۸۹، اعتیاد به خودی خود جرم به حساب نمی‌آید.

 

انتشار هماهنگ یک ویدیو از سوی رسانه‌های حکومت

همزمان با اظهارات بازپرس پرونده در واکنش به انتقادات به رفتار مامور نیروی انتظامی، شماری از رسانه‌های حکومت ایران به صورت هماهنگ ویدیویی از لحظات پیش از سر رسیدن پلیس و بازداشت مهرداد سپهری منتشر کرده‌اند.

در این ویدیو تصاویری از درگیری میان سپهری با تعدادی از افراد در محله «حجت» مشهد نشان داده می‌شود و سپس تخریب شیشه‌های خودرو و همچنین فحاشی به اهال محل به او منتسب می‌شود.

همزمان روی این فیلم صدای زنی شنیده می‌شود که گفته شده تماس‌گیرنده با پلیس ۱۱۰ بوده است.

در تصاویر شکنجه و ضرب و جرح مهرداد سپهری، یک مامور نیروی انتظامی در حالی که این جوان را بازداشت کرده و او را با دست‌بند به تیرکی در شهرک «حجت» مشهد بسته است، به طور مکرر با شوکر او را مورد شکنجه قرار می‌دهد و به صورت و چشمانش اسپری فلفل می‌پاشد.

این اتفاق چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که محمد قنبری،‌ رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی، درباره کتک زدن متهمان گفته بود: «این اقدام در جمهوری اسلامی و نظام دینی ما منسوخ است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More