شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام وزارت دفاع آمریکا: شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق در سطح بالای آماده‌باش قرار گرفته‌اند 

 

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا اعلام کرد نگرانی مقام‌های این کشور از تحرکات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در منطقه در شرایط پرتنش فعلی افزایش یافته است.

سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های دفاعی مطلع گزارش داد شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق به «سطح بالاتری از آماده‌‌باش» در روزهای اخیر رسیده‌اند و این امر، نگرانی‌های جدیدی را درباره احتمال حمله به نیروهای آمریکایی یا مراکز دیپلماتیک آمریکا در عراق به وجود آورده است.

یک مقام آمریکایی به این شبکه گفت: «این نگران‌کننده است. ما اطلاعاتی درباره آماده‌سازی شبه‌نظامیان داریم.»

این مقام آمریکایی از ارائه جزئیات بیشتر به دلیل حساسیت این اطلاعات خودداری کرد، اما گفت با توجه به این که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران همواره انبارهای موشک و توپخانه خود را حفظ می‌کنند، همه «ظرفیت‌های» تسلیحاتی لازم این گروه‌های شبه‌نظامی اکنون در عراق موجود است. 

سی‌ان‌ان اضافه کرد هر چند که هیچ نشانه‌ مشخصی مبنی بر گرفته شدن تصمیم حمله وجود ندارد، مقام آمریکایی اعلام کرد که آماده‌سازی‌هایی در روزهای اخیر انجام شده است.

این شبکه تاکید می‌کند شبه‌نظامیان عراق از سال‌ها پیش، حملات راکتی انجام داده‌اند، اما پس از کشته شدن محسن فخری‌زاده، مقام ارشد سپاه پاسداران و همچنین در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، تنش‌ها در منطقه افزایش یافته است.

روز پنجشنبه نیز آسوشیتدپرس گزارش داد آمریکا برای ارسال پیام «بازدارندگی» به ایران، دو بمب‌افکن بی-۵۲ استراتوفورترس را بر فراز مناطقی از خاورمیانه به پرواز در آورده است.

این دومین عملیات مشابه آمریکا در کمتر از یک ماه اخیر به شمار می‌رود.

فرانک مک‌کنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام)، طی بیانیه‌ای در همین زمینه اعلام کرد: «توانایی پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک در جهان طی یک ماموریت بدون توقف و ادغام سریع آن‌ها با چندین شریک منطقه‌ای، روابط نزدیک و تعهد مشترک ما به امنیت و ثبات منطقه را نشان می‌دهد.»

آسوشیتدپرس اشاره کرده که این اقدام به منظور تاکید آمریکا بر تعهداتش در خاورمیانه، با وجود خروج نیروهایش از عراق و افغانستان،‌ صورت می‌گیرد.

۱۳ دی ماه سال گذشته آمریکا طی عملیاتی در بغداد کاروان خودروی حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس را مورد حمله قرار داد که منجر به کشته شدن آن‌ها شد. 

رهبر و مقام‌های نظامی و دولتی جمهوری اسلامی از آن زمان بارها تاکید کرده‌اند که اقدام به تلافی این موضوع با «انتقام سخت» خواهند کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More