شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ممانعت قوه قضاییه از امضای وکالتنامه علی یونسی و امیرحسین مرادی پس از ۸ ماه زندان

وکیل علی یونسی و امیرحسین مرادی،‌ دانشجویان صاحب مدال طلا و نقره المپیادهای علمی که حدود هشت‌ ماه است در زندان به سر می‌برند،‌ می‌گوید مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی همچنان مانع از دریافت امضای وکالتنامه آنها می‌شوند.

مصطفی نیلی،‌ وکیل این دانشجویان زندانی، روز سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه در صفحه توییترش ضمن اشاره به کارشکنی در گرفتن امضای موکلانش نوشت: «دادیار ناظر به این بهانه که برای صدور دستور امضای وکالتنامه باید از شعبه دادگاه مجوز داشته باشد، تاکنون مانع این امر شده است.»

 

حق دسترسی به وکیل در قوانین اساسی و عادی ایران به رسمیت شناخته شده و دادگاه‌ها نیز مکلف به پذیرش وکیل منتخب شهروندان در پرونده‌های قضایی هستند.

نیلی پیشتر گفته بود قوه قضاییه برای این زندانیان سیاسی وکیل تسخیری تعیین کرده است. 

مرادی و یونسی ۲۲ فروردین‌ماه از سوی ماموران امنیتی سپاه پاسداران با ضرب‌وشتم بازداشت شدند و همچنان با اتهامات امنیتی دستگاه قضایی در زندان به سر می‌برند.

 

خانواده یونسی بارها اتهامات منتسب به او را «بی‌اساس» و «دروغ کامل» عنوان کرده است.

به گفته منابع نزدیک به خانواده این دانشجویان،‌ آنها در زندان با فشار ماموران امنیتی برای مصاحبه تلویزیونی مواجه شده‌اند. براساس این اظهارات،‌ به این دانشجویان زندانی گفته شده برای «جلوگیری از اعدام» باید به اعتراف اجباری تن بدهند.

در یک مورد،‌ برادر علی یونسی گفته بود بازجویان او در زندان با سوء‌استفاده از عنوان سفارت سوئد و «صحنه‌سازی» قصد داشته‌اند برادرش را برای یک اعتراف اجباری فریب دهند.

در شهریورماه وکیل این دانشجویان در گفت‌وگویی با کانال تلگرامی «امتداد» از اتفاقات «بسیار عجیب» در پرونده آنها خبر داد و گفت به یونسی گفته شده: «تا مصاحبه تلویزیونی نکند، از بند امنیتی اوین خارج نخواهد شد.»

 

ابتلای دوباره یونسی به کرونا

مصطفی نیلی در ادامه توییتش اشاره کرده: «در تماسی که علی یونسی امروز با خانواده داشته گفته است که بیماری‌اش کرونا بوده و اکنون ۱۲ روز است که قرنطینه شده است.»

وکیل یونسی همچنین درباره «تبدیل قرار بازداشت به وثیقه» برای موکلش ابراز امیدواری کرده تا روند درمان او تسریع شود.

پیش از این نیز در خردادماه برادر علی یونسی از ابتلای او به کرونا خبر داده و درباره وضعیت سلامتی‌اش ابراز نگرانی کرده بود.

علی یونسی برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و امیرحسین مرادی نیز صاحب مدال نقره المپیاد نجوم کشوری است.

تاکنون گروه‌ها و فعالان حقوق بشری با امضای طومار و راه‌اندازی کارزارهایی، خواستار آزادی این دو دانشجو شده‌اند.

«کمیته دانشمندان نگران» هم پیشتر در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی،‌ رییس قوه قضاییه،‌ نگرانی عمیق خود را از وضعیت این دو دانشجوی زندانی اعلام کرده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More