شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامزد مدیرکلی آژانس اتمی: درباره موارد تخطی ایران از برجام باید سخت‌گیری شود

رافائل گروسی، نامزد پیشروی مدیر‌کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است این نهاد باید در گزارش موارد عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام سختگیرانه عمل کند. 

گروسی در گفتگو با روزنامه فایننشال‌تایمز که روز یکشنبه ۱۳ مرداد منتشر شده، اعلام کرد آژانس باید «موارد را آنگونه که هست بگوید» و وظیفه نظارت بر اجرای توافق برجام را کامل ایفا کند.

در میان نامزدهای مدیرکلی آژانس در پی درگذشت یوکیا آمانو در ماه گذشته، گروسی، دیپلمات ۵۸ ساله آرژانتینی، از شانس بیشتری برای احراز این پست برخوردار است. توافق برجام در زمان ریاست آمانو امضا شد و او را به‌عنوان حقوقدانی میانه‌رو می‌شناختند. گروسی در حال حاضر نماینده آرژانتین در آژانس است.

گروسی گفت اقدام اخیر جمهوری اسلامی به توقف تعهدات برجامی، خصوصا افزایش خلوص غنی‌سازی به بالاتر از حد مجاز در برجام، «موضوعی جدی» بوده که باید «با احتیاط خیلی زیاد» رسیدگی شده تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری شود. 

او اضافه کرد: «باید ثبات را برقرار کرد‌.»

توافق هسته‌ای برجام که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی امضا شد در پی خروج یکجانبه آمریکا در سال گذشته و بازگشت تحریم‌های ایران در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته است.

گزارش‌های آژانس تا ماه مه امسال پایبندی ایران را به برجام تایید می‌کردند اما در ماه مه ایران اعلام کرد به سبب بازگشت تحریم‌ها و عدم بهره‌مندی از منافع برجام  اقدام به توقف تعهدات هسته‌ای خود می‌کند.

گروسی گفت وضعیت ایران تغییر چندانی نکرده و این کشور هنوز یک سال با رسیدن به «نقطه چشمگیر» فاصله دارد. یکی از اهداف برجام ایجاد محدویت‌های هسته‌ای برای جمهوری اسلامی با هدف به تاخیر انداختن هرگونه تلاش احتمالی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی تاکید دارد که در پی تولید تسلیحات هسته‌ای نبوده و به فتوایی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، استناد می‌کند. 

گروسی در مورد افزایش خلوص غنی‌سازی ایران به تلافی برآورده نشدن انتظاراتش از برجام،گفت که این اقدام ایران «تلاشی عامدانه و سریع» بوده که منجر به «وضعیتی مشکل‌سازتر» شود.

او در این مصاحبه گفت علیرغم جو «تاریکی و ناامیدی» حاکم فعلی که ناشی از موضوع ایران است، جهان هنوز وارد دوران جدید اشاعه هسته‌ای ندشه است. 

گروسی گفت «تاریخ خطی» نیست و سپس به مورد کره شمالی اشاره کرد که برنامه‌ مخفیانه این کشور برای تولید بمب هسته‌ای تنها دو سال پیش از عملیاتی شدن افشا شد.

گروسی افزود: « اوضاع فعلی در حال تکامل و تغییر است.»

او همچنین با اشاره به پیچیدگی‌های موضوعات بین‌المللی، گفت: «ما باید مطمئن شویم که از همه عناصر لازم برای دیپلماسی در هر مورد برخورداریم تا بتوانیم از بحران انتهایی جلوگیری کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More