شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی ایران از زمین‌گیر‌ شدن هواپیماهایش در فرودگاه‌های خارجی

مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ایران، از «اشکالاتی» خبر داد که در سیستم سوخت‌رسانی پروازهای ایرانی در برخی فرودگاه‌های بین‌المللی به وجود آمده است.

دهقان روز شنبه ۱۱ خرداد، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا گفت که این اشکالات ناشی از «تحریم‌های آمریکا علیه هواپیمایی کشوری» ایران است و تهران این موضوع را با دبیرکل و رئیس شورای ایکائو در میان گذاشته است.

ایکائو یا سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است که ماموریت هماهنگ‌سازی استانداردهای بین‌المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان را بر عهده دارد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ایران  با این ادعا که «هدف از این اقدامات قطع ارتباط مردم ایران با سایر کشورها و ملت‌ها است»، ادامه داد که «با وجود رایزنی‌ها و مذاکرات ایران، متاسفانه مشکل سوخت‌رسانی ادامه دارد».

این اولین بار نیست که ایران از عدم سوخت‌رسانی به هواپیماهایش در فرودگاه‌های خارجی خبر می‌دهد. سازمان هواپیمایی کشوری ایران سال گذشته نیز در بیانیه‌ای رسمی خطاب به ایکائو، نسبت به نقش تحریم‌های آمریکا بر ممانعت از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی از سوی فرودگاه‌های خارجی اعتراض کرده بود.

ایرنا در این زمینه اضافه کرد که پرواز شماره ۷۲۱ هواپیمایی ایران ایر به مقصد فرانکفورت که هفته گذشته با تاخیر هشت ساعته ایران را به مقصد آلمان ترک کرد در شهر آنکارا در ترکیه برای سوخت‌گیری مجبور به توقف ۴ ساعته شد.

این خبرگزاری به گفته یکی از مسافران این پرواز استناد کرد و نوشت: «پس از ساعت‌ها مذاکره و درحالی که مسافران داخل هواپیما بدحال شده بودند با انتقال دو تانکر سوخت از خارج فرودگاه، سوخت هواپیما تامین شد.»

کمتر از یک ماه پیش، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، به ایلنا گفت که پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، ترکیه هم از سوخت‌دهی به ناوگان ایرانی امتناع می‌کند.

چند ماه پیش نیز رسانه‌های ترکیه از خودداری از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه آتاتورک استانبول خبر دادند که موجب لغو دست کم پرواز یک هواپیمای مسافربری ایرانی و تأخیر در برخی از دیگر پروازهای این کشور شده بود.

هوشنگ صدیق، یک کارشناس صنعت هوایی، به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته که برخی هواپیماهای ایران مانند ایرباس ۳۲۰ یا بویینگ MD نمی‌توانند بدون سوخت‌گیری مجدد در ترکیه، میان ایران و ترکیه پرواز کنند.

اعمال محدودیت برای پروازهای مسافربری ایران در حالی است که آمریکا ایران را به بهره‌برداری نظامی از بخش مسافری صنعت هوایی خود به ویژه برای ارسال سلاح به شبه‌نظامیان شیعی در خاورمیانه متهم می‌کند.

به عنوان نمونه، شرکت هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. پروازهای این شرکت در چند ماه گذشته به آلمان و فرانسه لغو شد. وزیر امورخارجه آلمان در این زمینه گفت که این اقدام برای حفظ منافع و امنیت این کشور لازم بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More