شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی دو زندانی ایرانی-بریتانیایی درباره خطر ابتلای آنها به کرونا در زندان اوین

همسر انوشه آشوری زندانی، دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی در ایران، درباره امکان انتقال اجباری همسرش به بندی جدید در زندان اوین و خطر ابتلای او به کرونا در زندان ابراز نگرانی کرد.

شری ایزدی،‌ همسر آشوری، روز سه‌شنبه ششم اسفندماه به روزنامه گاردین گفت که با وزارت خارجه بریتانیا در زمینه این نگرانی مکاتبه کرده است. 

این زندانی ۶۵ ساله به همسرش گفته است كه او و سایر زندانیان بند ۱۲ اوین از پذیرش انتقال به بند ۴ خودداری می‌كنند، اما ممكن است مجبور به این كار شوند. گمان می‌رود در بند ۴ دست‌کم سه زندانی به کرونا مبتلا شده باشند.

گاردین در همین زمینه نوشته که وزارت خارجه و راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران،‌ در این زمینه مطلع شده‌اند، اما اظهارات این زندانیان درباره ابتلای افراد به کرونا در زندان اوین به شکل رسمی و مستقل تایید نشده است.

آشوری مهندس بازنشسته‌ای از لندن است که تابستان امسال به جاسوسی برای سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) محکوم شد.

هم‌زمان، ریچارد رتکلیف که همسرش نازنین زاغری، دیگر شهروند ایرانی-بریتانیایی، در اوین زندانی است در زمینه این انتقال اجباری گفت: «ما امیدواریم که این گزارش‌ها صحیح نباشند.»

او گفت که این موضوع وضعیت «پرمخاطره» زاغری و همچنین «شرایط وحشتناک» ایران به دلیل «کمبود دارو، فقدان مدیریت و از همه بیشتر فقدان شفافیت را نشان می‌دهد». 

زاغری در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران، زمانی ‌که قصد داشت همراه کودک ۲۲ماهه‌اش به بریتانیا بازگردد، با اتهام «جاسوسی»‌ از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد.

پیشتر، نیز خانواده ۲۵ نفر از زندانیان سیاسی ایران با نوشتن نامه‌ای به مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی درباره امکان ابتلای اعضای زندانی خانواده خود ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی یا مرخصی آن‌ها شده‌ بودند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More