شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی دو سازمان حقوق بشری از «سناریوسازی» درباره بازداشت‌شدگان در پیرانشهر و بانه

دو سازمان حقوق بشری از بازداشت تعدادی از شهروندان در دو شهر در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی خبر دادند و نسبت به «سناریوسازی» برای در ارتباط نشان دادن آنها با احزاب کرد مسلح و همچنین حمله به نیروهای سپاه پاسداران ابراز نگرانی کردند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان نیروهای وزارت اطلاعات در دو هفته گذشته دست‌کم ۱۵ نفر را در شهرهای بانه و پیرانشهر به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف حکومت ایران بازداشت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، حسام‌الدین پیرانی، امیر قادری، محمد قادری، واحد قادری، سلام خری‌آغلان، احد محمود حسن و ابوبکر محمود حسن طی سه روز گذشته در پیرانشهر بازداشت شده‌اند.

همچنین به گزارش سازمان حقوق بشری هەنگاو، ۲۰ نفر در پیرانشهر بازداشت شدەاند کە هویت ١٠ نفر از آنان برای این سازمان مشخص است.

بر اساس این گزارش، ریبوار سید محمدی، خبرنگار فرمانداری پیرانشهر و خالد سیدمحمدی پسرعموی ٥٠ سالە او که زمستان گذشتە از اقلیم کردستان عراق بە پیرانشهر بازگشتە بود هم بازداشت شده‌اند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان ادریس کریم‌زاده، هادی احمدپور، فرهاد احمدی‌پور، بیستون احمدی‌پور، کریم کریمی، بارزان کریمی، خلیل کریمی و یوسف احمدی نیز در بانه بازداشت شده بودند.

این سازمان اعلام کرد که ادامه بی‌خبری از سرنوشت این افراد و انتشار اطلاعیه اخیر وزارت اطلاعات باعث افزایش نگرانی‌ خانواده آنان شده است. به گفته این سازمان، خانواده افراد بازداشت‌شده همچنین «نگران سناریوسازی» وزارت اطلاعات و «شکنجه» آنان برای «انجام اعترافات اجباری هستند».

هەنگاو هم با اشاره به اطلاعیه وزارت اطلاعات از «سناریوسازی و پیوند پرونده این اشخاص با موضوع درگیری‌های مسلحانه دیواندره» ابراز نگرانی کرد.

روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در جریان درگیری نیروهای سپاه پاسداران با اعضای یک گروه مسلح ناشناس در دیواندره، شکیبا سلیمی، معاون عملیات قرارگاه استانی سپاه کردستان، جعفر نظامپور و محمد شکری، دو پاسدار، کشته شدند.

وب‌سایت حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که پس از این درگیری، نیروهای سپاه پاسداران اقدام به توپ‌باران محل درگیری و ارتفاعات میان دیواندره و مریوان کرده‌اند.

یک روز پس از این درگیری‌ها، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد که که «دو تیم وابسته به گروه‌های تجزیه‌طلب» را در دو استان کردستان و آذربایجان غربی از بین برده و ۱۶ نفر را بازداشت کرده است.

جمهوری اسلامی از احزاب مسلح کرد مخالف حکومت که در استان‌های غربی ایران فعالیت دارند با عنوان «تجزیه‌طلب» نام می‌برد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More