شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار افزایش خودکشی در زنان و کودکان؛ ابتکار: آمار خشونت بالا نیست

در حالی که اظهارات برخی مقام‌های دولت و همچنین جامعه‌شناسان ایران حاکی از افزایش خشونت خانگی و خودکشی‌ میان زنان و کودکان است؛ معصومه ابتکار،‌ معاون رییس‌جمهور، می‌گوید آمار ایران در این زمینه بالا نیست.

ابتکار روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در رویدادی با عنوان «زنان،‌ صلح و امنیت پایدار» گفت: «در جامعه ما خشونت خانگی و اجتماعی علیه زنان آمار بالایی ندارد و در مقایسه با سایر کشورها ایران وضعیت بهتری دارد.»

او افزود: «اما حتی یک مورد خشونت علیه زنان هم مذموم است و قابل قبول نیست.»

این اظهارات در حالی است که تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی، یک هفته پیش از این اعلام کرده بود: «در حوزه خشونت خانگی از سال ۹۰ تا ۹۸ افزایش مشاهده می‌کنیم و ۲۴ درصد معاینات ادعایی خشونت خانگی افزایش داشته است.»

رستم‌وندی همچنین از افزایش ۳۰ درصدی استرس،‌ اضطراب و افسردگی در نتیجه شیوع کرونا و صعود چهار تا پنج درصدی خودکشی در جامعه ایران طی سال‌های گذشته خبر داده بود.

این در حالی است که با افزایش مشکلات اجتماعی و روانی ناشی از بحران‌های معیشتی و بهداشتی در ایران،‌ آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد در سال جاری به صورت میانگین هر روز ۱۵ نفر در اثر خودکشی جانشان را از دست داده‌اند.

روزنامه اعتماد روز اول بهمن‌ماه در همین زمینه گزارشی منتشر و به نقل از یک منبع آگاه در سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد آمار خودکشی از ابتدای سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از چهار درصد افزایش داشته است.

از سویی نیز در خردادماه رییس سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۱۲ درصدی موارد کودک‌آزاری و ثبت بیش از ۸۵ هزار مورد همسرآزاری خبر داده بود.

 

هشدار درباره خودکشی زنان و کودکان

خالد توکلی،‌ جامعه‌شناس حوزه آسیب‌های اجتماعی، در همین زمینه اعلام کرده آمارخودکشی در استان‌های غربی ایران طی ۲۰ سال گذشته در اثر تعارضات ناشی از فرهنگ سنتی و مردسالارانه افزایش یافته است.

توکلی روز دوشنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد:‌ «خودکشی زنان در مناطق غرب کشور سابقه طولانی دارد و اگر آمار خودکشی ۲۰ سال گذشته این ناهنجاری بررسی شود، آمار خودکشی در بین زنان و دختران در استان‌هایی مانند ایلام، کرمانشاه و کردستان بسیار بالا بوده و در صدر استان‌های کشور قرار داشته‌اند.»

او «سنتی بودن جامعه» و «حاکمیت‌ ارزش‌های مردسالارانه» را از جمله دلایل این مساله عنوان کرد.

توکلی افزود: «در جوامع سنتی نهایتا مردان ارزش‌ها و هنجارهای مردسالارانه خود را بر زنان تحمیل می‌کنند که باعث سرخوردگی و افسردگی بین زنان و دختران می‌شود و آن‌ها را با بن‌بست‌های عاطفی،‌ ذهنی و شکنندگی در مواجهه با مشکلات سوق می‌دهد.»

این جامعه‌شناس اقدام به خودکشی را «اعتراض» به شرایط و وضعیت موجود عنوان کرد.

توکلی همچنین به بحران کرونا، فقر و بیکاری به عنوان عوامل تشدید خشونت‌های خانگی اشاره کرد و افزود: «یکی دیگر از مسائلی که پدیده خودکشی را حادتر کرده کاهش سن خودکشی است.»

او اضافه کرد: «کودکان و نوجوانان بر اثر پیش پا افتاده‌ترین مسائل و نامرادی‌های زندگی اقدام به خودکشی می‌کنند که متاسفانه خودکشی‌های موفقی هم داشته‌اند.»

این جامعه‌شناس ضمن اشاره به تغییرات در گرایش به خودکشی درباره «وخیم‌تر» شدن این بحران اجتماعی هشدار داد.

طی ماه‌های گذشته اخبار متعددی از خودکشی میان کودکان و دانش‌آموزان منتشر شده است. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی ایران سهم کودکان از خودکشی‌های سالانه بیش از هفت درصد است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More