شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار مجری پیمایش ملی کووید۱۹ درباره پیامد کاهش محدودیت‌ها؛ نامه برای تشکیل ستاد روانشناختی کرونا

مجری طرح پیمایش سراسری و ملی کووید ۱۹ با بیان اینکه بنابر نتایج این پیمایش «بین برداشتن محدودیت‌های اجتماعی و کاهش اقدامات پیشگیرانه مردم رابطه مستقیم وجود دارد»، هشدار داد که چنین رابطه‌ای به کاهش فاصله‌گذاری و بهداشت فردی پس از کاهش محدودیت‌ها  و اوج گیری شیوع کرونا منجر می‌شود. همزمان رییس سازمان نظام روانشناسی، با هشدار نسبت افزایش نرخ شیوع اختلالات روانی بر اثر بحران کرونا، در نامه‌ای به حسن روحانی خواهان تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا شد.

عباس متولیان، مجری طرح پیمایش سراسری و ملی کووید ۱۹، معتقد است که در صورت حذف زود هنگام و حذف کلی محدودیت‌های اجتماعی، خطر بروز موج‌های بعدی بیماری کرونا افزایش می‌یابد.

مجری طرح پیمایش سراسری و ملی کووید ۱۹ تاکید کرد که نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که «بین برداشتن محدودیت‌های اجتماعی و کاهش اقدامات پیشگیرانه مردم رابطه مستقیم وجود دارد» و گفت که بر این اساس با برداشتن محدودیت‌های اجتماعی در عمل «فاصله گذاری فردی و اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش و شستشوهای مکرر به مرور کم می‌شود» و چنین وضعیتی «خطر موج‌های بعدی این بیماری را شدت می بخشد.»

مجری طرح پیمایش ملی کووید ۱۹ تاکید کرد که «در نتایج تحقیقات ما این موضوع مشاهده شده است که مردم خطر ابتلاء را جدی نگرفته‌اند و باید بدانند مرگ و میر کرونا ۱۰ برابر بیشتر از آنفلوانزا است و تا ماه‌ها و هفته‌های بعد ادامه دارد و نباید نسبت به آن بی‌توجه باشیم.»

متولیان با اشاره به همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت، برای انجام یک مطالعه پژوهشی در کشور گفت که «در این کار پژوهشی، میزان درک خطر و آگاهی جامعه در برابر بیماری کرونا رصد شده است.»

او با بیان اینکه در حال حاضر تحلیل جداگانه‌ای برای هر استان نداریم، گفت که با توجه به مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که آگاهی مردم نسبت به بیماری کرونا، علائم و راه‌های پیشگیری از آن بسیار خوب است، مردم اقدامات پیشگیرانه را به خوبی می‌شناسند و آن را انجام می‌دهند، اما درک مردم از خطر کرونا نسبت به آنچه در مورد این بیماری واقعیت دارد، پایین است.

مجری طرح پیمایش ملی کووید ۱۹ هشدار داد که «این نگرانی وجود دارد که اگر محدودیت‌های اجتماعی به سرعت و یکباره برداشته شود مردم به درستی احساس خطر نمی‌کنند و رفتارهای پیشگیرانه را ادامه نخواهند داد.»

همزمان  محمد حاتمی، رییس سازمان نظام روانشناسی، با هشدار نسبت افزایش نرخ شیوع اختلالات روانی در دوران پساکرونا، خواهان تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا شد و گفت: « من طی نامه‌ای به رییس جمهوری پیشنهاد تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا را داده‌ام؛ امیدواریم این ستاد ویژه هر چه زودتر تشکیل شود، نباید زمان را از دست دهیم.»

حاتمی با بیان اینکه «مساله استرس، اضطراب، افسردگی، وسواس، سوگ و اختلال استرسی پس از حادثه ، سبک زندگی، ‌مسائل خانوادگی کودکان و نوجوانان و سایر مسائل روانی کم اهمیت‌تر از مسائل جسمانی نیست، بلکه به جهاتی مهمتر نیز است»، تاکید کرد که «لازم است سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره عضو ستاد ملی مقابله با کرونا باشد و تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا تحت نظر ریاست جمهوری ضرورت دارد؛ غربال‌گری و تدوین شناسنامه سلامت‌روان برای شهروندان ایرانی نیز لازم است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More