شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همسر یک مجروح جنگ: خدمات پیشرفته درمانی با بودجه بیت رهبری را تنها به «مدافعان حرم» می‌دهند

 

همسر یک مجروح جنگ ایران و عراق می‌گوید وقتی شوهرش برای دریافت «پای مصنوعی هوشمند» با تسهیلات دولتی به یک مرکز خدماتی مراجعه کرده، به او گفته‌اند امکانات پیشرفته تنها برای «مدافعان حرم» و مجروحان خارجی «به صورت رایگان» ارائه می‌شود.

عاطفه پهلوان،‌ همسر یک مجروح و عضو خانواده جان‌باخته جنگ ایران و عراق در گرگان، در نامه‌ای که چهارشنبه منتشر کرده نوشته است وقتی همسرش برای سفارش ساخت پروتز به «مرکز ارتز و پروتز» در تهران مراجعه کرده شاهد بوده شماری از مجروحان خارجی در حال تمرین با «پروتزهای هوشمند» بوده‌اند.

او اشاره کرد در پاسخ به درخواست همسرش برای سفارش نمونه مشابه ارائه شده به خارجی‌ها، مسئولان مرکز گفته‌اند: «این‌ها چندین برابر پروتزهای شما قیمت دارد و بنیاد [شهید و امور ایثارگران] بودجه کافی برای آن ندارد،‌ لذا امکان ساخت برای شما وجود ندارد.»

به گفته پهلوان، مسئول مرکز همچنین گفته است «پروتزهای رایگان مخصوص مدافعین حرم و مجروحین سوری،‌ لبنانی و یمنی و ... است و بودجه‌اش را هم بنیاد نمی‌دهد،‌ بلکه از بیت رهبری تامین می‌شود.»

عاطفه پهلوان ضمن انتقاد از «پارتی‌بازی» در ارائه خدمات درمانی اشاره کرده مصطفی سبطی،‌ همسرش که در جنگ پایش را از دست داده،‌ ۳۸ سال به دلیل حساسیت‌های پوستی ناشی از جنس پروتز پایش دچار مشکل خواب و عوارض جانبی بوده است.

او در ادامه نسبت به این «تبعیض در خدمات درمانی و توانبخشی» انتقاد کرد و نوشت انتشار گزارش این مساله با واکنش مسئولان و نگرانی آن‌ها از طرح عمومی و صدمه به «آبروی نظام» مواجه شده و آن را «دروغ‌گویی و قابل پیگرد قانونی» خوانده‌اند.

جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته در طول جنگ‌های داخلی سوریه، نیروهای نظامی را تحت فرماندهی سپاه پاسداران به این کشور اعزام کرد که از آن‌ها به عنوان «مدافعان حرم» یاد می‌کند.

 

حمایت ویژه رهبر جمهوری اسلامی از «مدافعان حرم»

 

محسن رفیق‌دوست،‌ وزیر سپاه ایران در دوران جنگ،‌ سال ۱۳۹۵ در یک گفت‌وگو با وبسایت «دفاع‌پرس» اشاره کرده بود اعزام این نیروهای نظامی با دستور علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ صورت گرفت.

ایران حمایت و فرماندهی بخشی از نیروهای غیر ایرانی در سوریه، از جمله لشکرهای «زینبیون» و «فاطمیون»، را نیز بر عهده داشته است و اکنون به ارائه خدمات حمایتی به آن‌ها می‌پردازد.

در همین راستا سال ۱۳۹۵ محمدعلی شهیدی، رییس وقت بنیاد شهید،‌ گفت خامنه‌ای دستور اعطای تابعیت ایرانی به اتباع خارجی «مدافع حرم» را داده است.

خامنه‌ای در دیداری با خانواده کشته‌شدگان و مجروحان جنگ سوریه اعلام کرده بود: «حفاظت از این خانواده‌ها به دوش ماست.»

پس از آن رییس بنیاد شهید از تحت پوشش قرار گرفتن بیش از هزار نفر از خانواده‌های «شهدای مدافع حرم» تحت حمایت این نهاد خبر داد.

در برخی استان‌ها از جمله خوزستان نیز مقام‌های حکومت ایران اقدام به تشکیل ستاد «رسیدگی به امور شهدا و جانبازان مدافع حرم» کردند.

تیرماه ۱۳۹۶،‌مدیرکل بنیاد شهید تهران تایید کرد خدمات معیشتی از جمله «حقوق،‌ مسکن،‌بهداشت و درمان» بخشی از خدماتی است که به خانواده «مدافعان حرم»، از جمله خارجی‌ها، ارائه می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More