شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همه معترضند؛ تداوم اعتصاب هپکو و هفت‌تپه تا اعتراضات پروفیل ساوه و کارمندان مخابرات روستایی

اعتراضات کارگران کارخانه هپکو، اعتصاب کارگران هفت‌تپه، اعتراض کارگران قراردادی گیت‌های اخذ عوارض آزادراه قزوین، تجمع جمعی از کارگزاران و کارمندان مخابرات روستایی و همچنین کارگران شرکت پروفیل ساوه، از جمله آخرین اعتراضات صنفی در ایران است.

 

 

چهاردهمین روز اعتراضات هپکو

اعتراضات کارگران کارخانه هپکو در استان مرکزی همچنان ادامه دارد و این کارگران در چهاردهمین روز پیاپی این اعتراضات، دست از کار کشیدند و در محوطه کارخانه تجمع کردند.

خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد به نقل از این کارگران معترض نوشت با وجود اعتراضات مکرر، «مسئولان به هیچیک از وعده‌ها عمل نکرده‌اند.»

این کارگران همچنین از عدم دریافت حقوق دو ماه خود (خرداد و تیر) انتقاد کردند و گفتند: «به نظر می‌رسد هیچ عزمی برای جلب رضایت کارگران وجود ندارد.»

کارگران هپکو خواستار عزل مدیریت فعلی و استقرار یک تیم مدیریت قوی دولتی هستند و معتقدند: «تا زمانی که تولید در هپکو از سر گرفته نشود، اوضاع به همین منوال خواهد بود. برای بهبود وضعیت باید هپکو بتواند روی پای خود بایستد و تولید در این مجموعه صنعتی رونق بگیرد.»

آنها با انتقاد از عدم پاسخگویی مدیریت در این دوران اضافه کردند: «علیرغم مطالبه‌گری مکرر، هیچ پاسخی تا امروز نگرفته‌ایم.»

 

 

شکایت کارگران بازنشسته پارس مینو 

همزمان ایلنا از ثبت شکایت شماری از کارگران بازنشسته کارخانه «پارس مینو» واقع در استان تهران، به دیوان عدالت اداری، درباره شیوه محاسبه سنوات بازنشستگی خود در این واحد صنعتی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، مبنای محاسبه سنوات کارگران در قانون کار به ازای هر سال کار معادل یک ماه آخرین حقوق تعیین شده، اما کارفرمای شرکت پارس مینو در پرداخت سنوات بازنشستگی شمار زیادی از کارگران، طبق این قانون عمل نکرده است.

در نتیجه عدم اجرای این قانون توسط کارفرما، میزان پرداختی هر یک از کارگران بازنشسته به حداقل کاهش یافته و همین مسئله باعث شده که آنها برای وصول مطالبات سنواتی خود به اداره کار غرب تهران، طرح شکایت کنند.

سعید کنعانی، یکی از کارگران بازنشسته و یکی از شاکیان این پرونده، گفت: «مبنای محاسبه حق سنوات، مطلق آخرین حقوق و مزد تعیین شده است، نه حقوق مبنا و ثابت. بنابراین عمل به عرفی که نقش محدود کننده حقوق و مزد را ایفاء کند، فاقد وجاهت است.»

او به نقل از این کارگران بازنشسته ادامه داد: «تعدادی از همکاران ما در زمان اشتغال به کارشان، وجوهی را به عنوان علی‌الحساب از شرکت به دلیل شرایط اضطراری زندگی خود مطالبه کرده‌‌اند و شرکت به جای وام، به آنها حق سنوات بازنشستگی‌شان را پرداخت کرده است. وجوهی که همکاران ما به عنوان سنوات دریافت کرده‌‌اند، بر مبنای آخرین حقوق دستمزد نبوده بلکه بر مبنای سوابق کاری ۱۵ یا ۱۶ ساله‌ای است که مجددا در کارخانه فعالیت خود را از سرگرفته‌ایم.»

این کارگر معترض تاکید کرد: «طبق رای دیوان عالی عدالت اداری، حق سنوات کارگران، باید هنگام پایان کار پرداخت شود. برای کارگران، پایان کار همان زمان بازنشستگی آنهاست. بنابراین اگر کارفرمایی وسط کار، حق سنوات را پرداخت کند، این وجه به صورت علی الحساب مدنظر قرار خواهد گرفت.»

 

ادامه اعتصاب کارگران هفت‌تپه و اعتراضات دیگر

همچنین اعتصاب کارگران معترض شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه برای شصت و پنجمین روز پیاپی ادامه داشت و این ‌کارگران بار دیگر با تاکید بر مطالبات خود، اعلام کردند که تا زمان رسیدن به این مطالبات، به اعتراض و اعتصاب ادامه خواهند داد.

خلع ید بخش خصوصی، پرداخت فوری حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه، بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج شده، بازداشت فوری اسدبیگی و مجازات حبس ابد برای اسدبیگی-رستمی، بازگرداندن فوری «ثروت‌های اختلاس شده» به کارگران و پایان کار مدیران بازنشسته، از جمله مطالبات کارگران اعتصاب‌کننده است.

جمعی از کارگران قراردادی گیت‌های اخذ عوارض آزادراه قزوین، نیز روز سه شنبه ۲۸ مرداد، در اعتراض به بلاتکلیفی ۱۳۵ نفر از همکارانشان در نتیجه اجرای طرح الکترونیکی شدن اخذ عوارض، مقابل ساختمان سازمان حمل و نقل جاده‌ای تهران، تجمع کردند.

همچنین روز سه‌شنبه تجمع اعتراضی کارگران شرکت پروفیل ساوه،‌ مقابل اداره کار این شهر برگزار شد.

دو سال پیش، داوود میرزایی، دبیر خانه کارگر ساوه اعلام کرده بود که نزدیک به ۳۰ کارخانه در ساوه به علت نبود نقدینگی در حال تعطیلی هستند. او گفت: «کارخانه پروفیل ساوه، مجموعه پروفیل و گروه صفا و کارخانه شیرگاه از جمله کارخانجاتی هستند که کارگرانش حقوق‌ معوق دارند. کارخانه مقره‌سازی در ساوه از ابتدای سال ۷۰ نیروی خود را تعدیل کرده است.»

روز سه‌شنبه، جمعی از کارگزاران و کارمندان مخابرات روستایی نیز در اعتراض به عدم همسان ‌سازی حقوق آنها با سایر کارمندان رسمی مخابرات در مقابل ساختمان مجلس در تهران تجمع کردند.

این افراد نسبت به ابلاغ نشدن حکم کارگزینی و عدم پرداخت حقوق و مزایای رفاهی برابر با کارمندان دائمی شرکت مخابرات معترض هستند.

در روزهای اخیر اعتراضاتی نیز از سوی دامداران مجتمع گاو شیری اندیمشک به تهدید مصادره اموالشان توسط بانک کشاورزی و همچنین اعتراض اعضای اتحادیه کارگران پاکدشت به ۱۸ سال بلاتکلیفی زمین‌های پروژه امیرالمومنین، در خیابان اصلی این شهر برگزار شد.

تجمع کارگران شهرداری سراوان مقابل ساختمان شورای شهر و فرمانداری این شهرستان، تجمع گروهی از متقاضیان مسکن مهر در شهرستان برازجان در مقابل بانک مسکن و فرمانداری دشتستان، تجمع شماری از اسرای سابق جنگ ۸ ساله ساکن تهران در مقابل مقابل دفتر ریاست قوه قضاییه، تجمع جمعی از فعالان صنعت ساختمان در شهرستان نیشابور در مقابل فرمانداری این شهرستان و تجمع شماری از شهروندان ساکن همدان در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان، از دیگر تجمعات اعتراضی روزهای اخیر است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More