شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هوک: ایران ۱۶ میلیارد دلار صرف شبه‌نظامیانش در سوریه و عراق کرده است

برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفت جمهوری اسلامی ایران ۱۶ میلیارد دلار صرف شبه‌نظامیان مورد حمایتش در سوریه و عراق کرده است.

او این سخنان  را روز پنجشنبه نهم آبان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه عنوان کرد، اما جزئیات بیشتری را درباره زمان هزینه کردن این مبلغ و نام گروه‌های شبه‌نظامی ارائه نداد.  

این مقام آمریکایی در ادامه هدف ایران در سوریه را محافظت از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، توصیف کرد.

هوک همچنین درباره نفوذ ایران در عراق گفت که واشنگتن منتظر اجرای تدابیر دولت عراق برای استقلال اقتصادی این کشور از ایران است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه آمریکا را به دست داشتن در  اعتراض‌های اخیر در عراق و لبنان متهم کرد و گفت: «آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای مرتجع منطقه دارند آشوب به پا می‌کنند.»

او خطاب به معترضان عراق و لبنان گفت که آن‌ها باید مطالبات خود را «در چارچوب ساختارهای قانونی» دنبال کنند و «اولویتشان را علاج ناامنی قرار دهند».

محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، هم با متهم کردن آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی به نقش داشتن در اعتراض‌ها لبنان و عراق، گفت: «هدف آن‌ها فاسد جلوه دادن مرجعیت و احزاب قانونی کشور عراق است و از طرف دیگر تلاش می‌کنند فاصله‌ای بین ایران و عراق ایجاد کنند.»

هوک در بخش دیگری از مصاحبه‌اش درباره حمایت ایران از شورشیان حوثی در یمن نیز گفت تهران می‌کوشد حوثی‌ها را به نیرویی برای تهدید عربستان سعودی تبدیل کند.

رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا با بیان این که «ایران از سمت شمال عربستان سعودی را هدف قرار می‌دهد و حوثی‌های یمن از سمت جنوب»، به حملات پهپادی و موشکی علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی اشاره کرده و آن را نقض قوانین بین‌المللی خواند.

تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی در ۲۳ شهریور ماه هدف حمله قرار گرفت. حوثی‌های یمن رسما مسئولیت این حملات را پذیرفتند.

با این حال، آمریکا، برخی قدرت‌های اروپایی و عربستان سعودی، ایران را مسئول این حمله دانستند. تهران با رد این اتهام به پذیرفتن مسئولیت این حمله از سوی حوثی‌های یمن استناد کرده است.

هوک درباره رفتار ایران در منطقه ادامه داد: «تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دلیل رفتارهای بی‌ثبات‌کننده تهران در منطقه است.»

او همچنین گفت که آمریکا بعد از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، تعداد نیروهای خود در عربستان سعودی را افزایش داده است.

این مقام دولت آمریکا همچنین با بیان این که برنامه موشکی ایران «یکی از بزرگ‌ترین» برنامه‌های موشکی در خاورمیانه است، گفت: «ما برنامه توسعه موشکی ایران را هدف قرار داده‌ایم». 

او افزود طی یک سال گذشته، تحریم‌ها علیه ایران باعث شده فروش نفت این کشور از روزی ۲/۵ میلیون بشکه به ۱۲۰ هزار بشکه برسد. 

هوک گفت که آمریکا «یک سازوکار جدید با بانک‌های سوئیس» ایجاد خواهد کرد، تا «صدور کالا‌های انسان‌دوستانه و پزشکی به ایران» ممکن شود.

این اظهارات رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در حالی است که به تازگی، وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا سازوکار مالی تازه‌ای را برای ارسال دارو و سایر اقلام بشردوستانه به ایران معرفی کردند.

این دو وزارتخانه جمعه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که هدف از این سازوکار مالی تازه، «شفافیت» در تجارت انسان‌دوستانه با ایران است. 

اما علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این بیانیه گفت که آمریکا در تلاش برای مسدود کردن مسیر دور زدن تحریم‌هاست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More