شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واعظی: روحانی از اختیارات خود برای رفاه حال مردم استفاده خواهد کرد

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی از افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری دفاع کرد و گفت: روحانی اختیاراتی را دارد که برای حل مشکلات کشور و رفاه حال مردم از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

رئیس دفتر حسن روحانی روز جمعه، ۱۷ خرداد در گفت‌وگو با ایلنا به «فشارهای خارجی» و تاثیر آن بر «مسائل اقتصادی و تجاری» اشاره و تاکید کرد که «اداره کشور در این شرایط نیاز به تمرکز،‌ مدیریت و تصمیم‌گیری صریح و صحیح دارد.»

به گفته محمود واعظی، طرح افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری از سوی حسن روحانی به این دلیل بوده که «رئیس‌جمهور باید بتواند درباره مسائل سریع تصمیم بگیرد.»

چندی پیش، حسن روحانی با اشاره به وضعیتی که آن را «‌جنگ اقتصادی» نامید، خواهان داشتن «‌اختیارات ویژه» شد.

رئیس‌جمهوری ایران ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری، وضعیت کنونی ایران را مشابه شرایط زمان جنگ با عراق خواند و گفت همان‌طور که شورای عالی پشتیبانی جنگ در آن زمان اختیارات ویژه‌ای داشته است در حال حاضر هم نیاز به چنین اختیاراتی است. او تایید کرد که ایران «در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط امروز» مواجه نبوده‌است.

 به گفته او در دوران جنگ همه اختیارات به «شورای عالی پشتیبانی جنگ» واگذار شد و حتی «مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند.»

گرچه حسن روحانی دقیقا مشخص نکرده که خواهان چه اختیارات بیشتری است اما طرح این موضوع با انتقادهایی از سوی برخی چهره‌های اصولگرا روبرو شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به طرح اختیارات بیشتر برای رئیس‌جمهوری، در توییتی نوشت در این دوره به رئیس‌جمهوری «اختیارات بیشتری متناسب با شرایط کشور تفویض شده». در ادامه او صورت مساله را طور دیگری طرح کرد و از حسن روحانی پرسید «آیا از ظرفیت این اختیارات گسترده برای حل مشکلات استفاده شده است؟»

محمدعلی پورمختار، نماینده کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی هم اظهارات حسن روحانی مبنی بر محدود بودن اختیاراتش را دلیلی «برای فرار از پاسخگویی نسبت به عملکردش» توصیف کرده است.

به گزارش تسنیم، این عضو کمیسیون قضایی مجلس اختیارات روحانی  در زمان حاضر را از زمان شورای پشتیبانی جنگ بیشتر خوانده و گفته «اینکه رئیس‌جمهور از کم اختیاری خود بگوید، پذیرفتنی نیست بلکه رئیس جمهور باید از اختیارات خود به درستی استفاده کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More