شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌های تازه به اجلاس لهستان

 

 

کمال خرازی، ریيس‌ شورای روابط خارجی ایران، با انتقاد از برگزاری کنفرانس لهستان، گفته است: «اقدام آمریکا در راستای تشدید اختلاف میان کشورهای اروپایی است.»

این تازه‌ترین واکنش مقام‌های ایرانی به برگزاری این کنفرانس است، که قرار است ۲۴ و ۲۵ بهمن در ورشو، پایتخت لهستان، برگزار شود.

این اجلاس، که به خواست و پیشنهاد آمریکا برگزار می‌شود، «تروریسم، مبارزه با افراط‌گرایی، مبارزه با اشاعه تسلیحاتی و تهدیدهای ناشی از گروه‌های نیابتی» با تمرکز بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران را در دستور کار خود قرار داده است. دولت آمریکا این سیاست‌ها را تفرقه‌انگیز و تنش‌زا می‌خواند و خواستار رفتار عادی ایران و پرهیز از دخالت در سایر کشورها است.

در روزهای گذشته، احتمال شرکت‌ نکردن فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این اجلاس مورد توجه و استقبال رسانه‌های داخل ایران قرار گرفته است.

خبرگزاری ایرنا امروز در گزارشی نوشت عدم حضور دیپلمات‌های ارشد اروپایی می‌تواند «فرایند چندین ساله آمریکا در شکل‌دهی اجماع جهانی علیه ایران» را با شکست مواجه کند. در این گزارش همچنین هشدار داده شده است که حضور اروپا در این نشست «آخرین پایبندی به توافق با ایران را به یاس مبدل کند.»

هیات رییسه مجلس خبرگان نیز روز پنج‌شنبه ۲۷‌ دی، در بیانیه‌ای با اشاره به برگزاری این نشست، تاکید کرد این فشارها «تاثیری در عزم و اراده ملت بزرگ ایران در حرکت به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی» نخواهد داشت.

در خارج از ایران نیز برخی از گروه‌های سیاسی به برگزاری این کنفرانس واکنش نشان داده‌اند. سه حزب «مشروطه ایران»، «سکولار دموکرات ایران» و «شورای مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران» در بیانیه‌ای مشترک از این‌که اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران به این نشست دعوت نشده‌اند انتقاد کرده‌اند.

نویسندگان این بیانیه با توصیف این اجلاس به‌عنوان بخشی از «موقعیت تاریخی جدید»، هدف این کنفرانس را چاره‌جویی برای جلوگیری از «عملیات مخرب» جمهوری اسلامی دانسته و نوشته‌اند: «این چاره می‌تواند از تشدید تحریم‌های اقتصادی آغاز شده و حتی به جنگی که ایران در آن خواهد سوخت، بینجامد.»

به عقیده اعضای این سه حزب سیاسی، اپوزیسیون حکومت ایران در صورت حضور در چنین اجلاس‌هایی می‌توانند «راه‌های کم‌هزینه و قابل‌اعتمادی برای پایان دادن به رژیم آشوبگر اسلامی نشان دهند» و باید با پرهیز از بی‌تفاوتی و اختلافات داخلی، اقدام به همکاری‌های گسترد‌ه‌تر بکنند. این سه حزب قرار است تا روز سه‌شنبه ۲۲ ژانویه نشستی اینترنتی در همین راستا برگزار کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More