شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به توییت‌های محسن رضایی درباره «کربلای ۴»

 

انتشار دو توییت از محسن رضایی، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق درباره عملیات «کربلای ۴» با واکنش برخی مسئولان و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران مواجه شده است.

دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه هفتم دی ماه، در توییتی نوشت: «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم».

 

 

 

 

رضایی کمی بعدتر توییت کرد: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او».

 

 

 

 

اشاره رضایی به عملیات کربلای ۴ در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق است. این عملیات سوم دی ماه سال ‍۱۳۶۵ و با هدف تصرف شهر بصره آغاز شد، اما در نهایت یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های ایران در دوران جنگ با عراق را رقم زد.

حسین علایی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، در كتاب «روند جنگ ايران و عراق» نوشته است که در این عملیات «حدود هزار نفر از رزمندگان ايرانی شهيد شدند و نزديک به ۲۰۰۰ نفر از آنان نيز مفقود شدند. حدود ۱۱ هزار نفر از ايشان نيز مجروح شدند».

انتشار این دو توییت از سوی محسن رضایی با واکنش‌های مختلفی مواجه شد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در کانال تلگرام خود خطاب به محسن رضایی با اشاره به انتشار اخباری درباره «لو رفتن» این عملیات، نوشت: «برادر محسن، بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل‌های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شاید خطاکاران را ببخشیم، اما خودشیفتگان را هرگز».

آشنا کمی بعدتر در پستی جداگانه رضایی را «فرمانده عملیات فریبنده» نامید و نوشت: «وقت آن رسیده که در سی‌امین سالگرد پایان جنگ و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تن به شفافیت داده و به سوالات کهنه بسیجیان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران درباره رازهای سربه‌مهر دفاع مقدس پاسخ دهید».

آشنا نوشته بود که رضایی تاکنون یک «قهرمان ملی» بوده، اما «با این سخنان در باب آن عملیات تلخ دیگر نمی‌توانید پشت نام سرداران شهید پنهان شوید و باید خود را برای سوالات سخت آماده کنید».

علاوه بر محسن رضایی، مرکز اسناد سپاه پاسداران هم در سالروز انجام این عملیات، در بیانیه‌ای نوشت کربلای ۴ خیلی زود متوقف شد و تعداد تلفات نیروهای ایرانی در آن «کمتر از هزار نفر» بود.

جعفر شیرعلی نیا، از مورخان جنگ ایران و عراق، از دیگر کسانی بود که به توییت رضایی و بیانیه مرکز اسناد سپاه پاسداران واکنش نشان داد. او با استناد به خاطرات منتشر شده در جمهوری اسلامی از سوی مسئولان نظامی و سیاسی، نوشت که هر دو ادعای سپاه پاسداران درباره متوقف شدن عملیات و زیر هزار نفر بودن تلفات ایرانی‌ها در آن نادرست است.

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی هم اقدام به بازنشر بخش‌هایی از خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی کردند که از مسئولان عالی‌رتبه جنگ بود.

 

 

 

 

هاشمی رفسنجانی از جمله در بخشی از خاطرات خود درباره همین عملیات نوشته بود: «خبر لو رفتن عملیات [کربلای چهار] را شنیدم. معلوم شد آن نقطه اساسی که می‌خواستیم از آن عبور کنیم، عراقی‌ها مطلع شدند. من و آقای رضایی به گونه‌ای خبر را اعلام کردیم که یک عملیات فریب بود یعنی این‌گونه آن تبلیغات را خنثی کردیم».

 

 

 

محسن رضایی پیش از این خود در کتاب «جنگ به روایت فرمانده» با اشاره به این‌که «غافلگیری» نیروهای عراقی در شب انجام عملیات «به حدود ۵۰ درصد رسیده بود»، گفته بود که «تصمیم گرفتیم طوری عمل کنیم که اگر تا قبل از روشن شدن هوا متوجه لو رفتن عملیات شدیم، عملیات را متوقف کنیم».

 

 

رضایی با این حال اضافه می‌کند او بقیه فرماندهان را در جریان این تصمیم قرار نداده است چرا که نیروهای ایران «باید با قاطعیت می‌جنگیدند و نباید تزلزلی در آن‌ها به وجود می‌آمد».

 

 

 

 

محسن رضایی و برخی دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که این عملیات «لو» رفته بود و عراق از انجام آن خبر داشت و دلیل شکست عملیات و تلفات پرشمار نیروهای ایرانی از جمله به همین دلیل است.

 

بررسی واکنش مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی به توییت‌های محسن رضایی درباره عملیات کربلای ۴.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More