شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش خطیب‌زاده به فیلم بازداشت کارمند کنسولگری: کارمند نیست، تبعه ایران است

 

در پی انتشار ویدیوی بازداشت فردی که ترکیه او را کارمند کنسولگری ایران در استانبول معرفی کرده، سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بار دیگر آن را رد کرد و این‌بار آن را دستگیری یکی از «اتباع ایرانی» خواند.

خطیب‌زاده روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه طی نشست خبری هفتگی گفت:‌ «هیچ کارمند کنسولگری ایران بازداشت نشده است و نمی‌تواند چنین اتفاقی بیفتد چون خلاف رویه‌هاست.»

او افزود: «یکی از اتباع ایران هنگام ورود به ترکیه بازداشت شده است و ما با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم.»

رسانه‌های ترکیه روز جمعه پس از آنکه وزارت امور خارجه ایران بازداشت محمدرضا ناصرزاده،‌ کارمند بخش ثبت احوال کنسولگری در استانبول،‌ را رد کرد فیلم‌های بازداشت او در فرودگاه این شهر را منتشر کردند.

ناصرزاده در ارتباط با جعل اسناد برای فرار قاچاقی علی اسفنجانی، فردی که مسئولیت قتل مسعود مولوی‌ فعال مخالف جمهوری اسلامی را بر عهده داشته،‌ از سوی ماموران امنیتی ترکیه بازداشت شد.

مولوی مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه» بود که حین اقامت در ترکیه به افشای اسنادی علیه دفتر رهبر،‌ سپاه پاسداران و سایر نهادهای جمهوری اسلامی می‌پرداخت و روز ۲۳ آبان سال ۱۳۹۸ در یکی از خیابان‌های منطقه شیشلی استانبول به ضرب گلوله کشته شد.   

نقش کارمند کنسولگری جمهوری اسلامی در پرونده قتل مسعود مولوی زمانی مطرح شد که سیاوش اباذری شلمزاری، ‌مظنونی که به علی اسفنجانی پس از قتل مولوی کمک کرد تا به ایران فرار کند، در شهادتش به نام محمدرضا ناصرزاده اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۲۳ بهمن‌ماه نیز بازداشت کارمند کنسولگری را «کاملا بی‌اساس» و «اتهامات بی‌پایه» خوانده بود.

 

آمریکا نفت کس دیگری را توقیف کرده است

 

سعید خطیب‌زاده در ادامه نشست خود به توقیف محموله دو میلیون بشکه‌ای نفت منتسب به ایران از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت:‌«ایالات متحده نفت کس دیگری را گرفته و در آب‌ها به بهانه واهی راهزنی دریایی انجام می‌دهد.»

او افزود: «نفتکش متعلق به دولت جمهوری اسلامی است، اما محموله‌اش نیست و مربوط به بخش خصوصی است.»

پیشتر وزارت دادگستری آمریکا ضمن تایید رسمی اقدام برای توقیف محموله دو میلیون بشکه‌ای نفت ایران اشاره کرده بود اسناد قضایی در ارتباط با آن را تحت قوانین مربوط به «تروریسم» در دادگاه ثبت کرده است. 

آمریکا می‌گوید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس آن این محموله نفت ایران را به صورت مخفیانه برای خریدار خارجی حمل می‌کردند.

 

آمریکا فرقی با دوره ترامپ نکرده است  

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به سیاست‌های دولت جو بایدن انتقاد کرد و گفت:‌ «آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی عمل می‌کند.»

او افزود: «آمریکا فرقی با دوران ترامپ درخصوص تحریم‌ها نکرده است و این می‌تواند موجب شرم کسانی باشد که کارزار انتخاباتی خود را مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ پایه گذاشته بودند.»

مقام‌های دولت آمریکا طی هفته‌های گذشته اعلام کردند در صورتی به برجام باز خواهند گشت که ایران نیز به سطح تعهدات برجامی خود بازگردد. 

جو بایدن در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی دوره ریاست‌جمهوری خود لغو تحریم‌های ایران تا زمانی که تهران به سطح تعهدات برجام از لحاظ غنی‌سازی بازگردد را نیز رد کرد. این در حالی است که علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، شرط بازگشت تهران به برجام را لغو تمام تحریم‌ها عنوان کرده است.

 

اورانیوم فلزی ضرورت سوخت پیشرفته هسته‌ای است

 

سعید خطیب‌زاده در ادامه اظهاراتش در زمینه واکنش‌های بین‌المللی به تولید اورانیوم فلزی در ایران گفت:‌ «بحث سوخت پیشرفته راکتورها یک موضوع قدیمی است و ایران در حوزه تحقیق همواره این را مد نظر داشت، اما به خاطر برجام متوقف کرد.»

او افزود:‌ «سوخت پیشرفته هسته‌ای امروز جزئی از ترندهای [روندهای] جدی صنعت هسته‌ای است. اورانیوم فلزی ضرورت رسیدن به این سوخت است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به سه کشور اروپایی اشاره کرد: «راه ساده‌تری دارند تا به تنش‌ها پایان دهند، به تعهدات برجامی برگردند و این راه بسیار ساده‌تر از مسیری است که الان در پیش گرفته‌اند.»

پیشتر سه قدرت اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان از اقدام جمهوری اسلامی ایران برای تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کردند و آن را مغایر با برجام و «گامی اساسی در جهت تولید سلاح هسته‌ای» دانستند.

خطیب‌زاده درباره ضرب‌الاجل «سوم اسفند» و توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون اخیر هسته‌ای گفت: «مسائل فنی باید از سازمان انرژی اتمی پرسیده شود ولی اگر طرف مقابل به تعهداتش در آن روز اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: «این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است و به معنی پایان تمامی نظارت‌ها نیست. در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.» او همچنین بر «برگشت‌پذیر» بودن تمامی این اقدامات تاکید کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More