شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خطیب‌زاده ارتباط بین توقیف نفتکش کره‌ای و توقیف نفتکش ایرانی را رد کرد

 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره ارتباط دو حادثه توقیف نفتکش کره جنوبی از سوی سپاه پاسداران و توقیف نفتکش ایرانی توسط اندونزی گفت: «الان فضا سیاست‌زده است و همه می‌خواهند همه چیز را به هم متصل کنند.»

خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود درباره توقیف نفتکش ایرانی از سوی اندونزی گفت تهران «تاکنون برخی اطلاعات ضد و نقیض» در ارتباط با توقیف نفتکش ایرانی در اندونزی دریافت کرده و «منتظر گزارش بیشتری از سوی دولت اندونزی هستیم.»

این مقام‌ جمهوری اسلامی اطلاعات بیشتری از محتوای گزارش‌های دریافت شده را اعلام نکرد.

گارد ساحلی اندونزی روز یکشنبه پنجم بهمن‌ماه خبر داد دو تانکر با نام‌های «ام‌تی هورس» با پرچم ایران و «ام‌تی فری» با پرچم پاناما را در آب‌های پونتایاناک،‌ واقع در استان کالیمانتان غربی این کشور، توقیف کرده است.

دلیل اولیه این اقدام «نقض حق عبور و مرور» از جمله در ارتباط با انتقال سوخت تانکر به تانکر،‌ خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار، عدم اهتزاز پرچم ملی و همچنین نشت سوخت اعلام شد.

در حالی که این اتفاق همزمان با افزایش اختلاف‌ها میان تهران و سئول بر سر نفتکش توقیف‌شده کره جنوبی توسط سپاه پاسداران روی داده، خطیب‌زاده در نشست خبری خود گفت: «البته موضوع رخ داده فنی است و در بحث کشتی‌رانی این گونه اتفاقات قبلا نیز رخ داده است.» 

او ادامه داد: «سازمان بنادر و  شرکت صاحب کشتی پیگیر موضوع هستند. همچنین وزارت خارجه و سفارت ایران در اندونزی  نیز پیگیر این مسئله هستند.»

کمتر از یک ماه پیش یک نفتکش کره جنوبی توسط سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس توقیف شد که از میان خدمه این کشتی توقیف‌شده دو نفر تبعه اندونزی بوده‌اند.

سفارت اندونزی در تهران پس از این اقدام سپاه پاسداران، در رابطه با وضعیت شهروندان شاغلش در این نفتکش توقیف‌شده یادداشتی اعتراضی به وزارت امور خارجه ایران داده بود.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی پس از توقیف نفتکش این کشور اعلام کرد ایران یک میلیارد دلار از بدهی‌های خود از سئول را می‌خواهد.

اما خطیب‌زاده در نشست خبری روز دوشنبه گفت: «درباره بدهی از کره جنوبی هیچ اتفاقی نیفتاده است، امیدوارم راه‌حل‌های پیشنهادی خودشان اجرایی شود.»

 

اتفاق جدیدی درباره برجام نیفتاده است

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره تحولات مربوط به برجام گفت: «هیچ اتفاق جدیدی در مورد برجام شاهد نبودیم.»

او ادامه داد: «موضع‌مان را هم قبلا مطرح کردیم و آن، این است که باید شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای موثر توافق از سوی آمریکا و دیگر طرف‌ها باشیم. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، هیچ اتفاقی از سوی ایران رقم نمی‌خورد.»

خطیب‌زاده همچنین بار دیگر از کشورهای اروپایی انتقاد کرد و گفت: «اگر قرار به عدم اجرای تعهدات باشد، ما می‌توانیم لیست بلندی را مطرح کنیم. آنها به جای فرافکنی به اجرای موثر تعهدات‌شان بازگردند. امروز که چند روز از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذرد، هنوز هیچ اقدامی از طرف اروپایی ندیدیم.»

او در پاسخ به سوالی درباره تیم سیاست خارجی بایدن و تاثیر آن بر احیای برجام نیز گفت: «این یک موضوع داخلی است و من در این باره موضع‌گیری نمی‌کنم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More