شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: سفر آتی هیات کره جنوبی به تهران، ربطی به توقیف نفتکش این کشور ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تایید کرد که به‌زودی هیاتی از کره جنوبی به تهران سفر می‌کند اما گفت که این سفر از پیش مطرح بوده و ارتباطی با توقیف تانکر این کشور از سوی سپاه پاسداران ندارد.

کره جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی توقیف نفتکش این کشور توسط سپاه پاسداران، هیاتی را برای رسیدگی به وضعیت نفتکش و تلاش برای آزادی آن به ایران اعزام می‌کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، شامگاه سه‌شنبه برنامه سفر هیاتی از مقام‌های کره جنوبی به ایران را تایید کرد اما گفت که «سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی از قبل مطرح بود و در آینده نزدیک انجام می‌شود ولی ارتباطی با موضوع توقیف کشتی ندارد».

او تاکید کرد که توافقی برای انجام سفر جداگانه نیز بین دو کشور وجود ندارد.

علاوه بر اقدامات دیپلماتیک، در پی توقیف تانکر کره جنوبی توسط سپاه پاسداران، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که «واحد مقابله با دزدان دریایی» را به تنگه هرمز اعزام کرده است.

در واکنش به اقدام کره جنوبی در اعزام «واحد مقابله با دزدان دریایی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه بدون اشاره مستقیم به این اقدام کره جنوبی، آن را «رفتاری مردود»، خواند و گفت: «رفتار دولت کره در این زمینه قابل درک نبوده و مردود است و دولت کره را به برخورد منطقی و مسئولانه با این موضوع فنی ترغیب می‌کنیم.»

خطیب‌زاده همچنین درباره جدیدترین وضعیت نفتکش توقیف‌شده کره جنوبی نیز گفت که «همان‌گونه که قبلا اعلام شد، مشکل کشتی کره‌ای کاملا فنی است و جمهوری اسلامی ایران مانند همه کشورها نسبت به حفظ و حمایت از محیط زیست دریایی حساسیت کامل دارد و با موارد نقض آن، طبق قانون برخورد می‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره وضعیت ۲۰ خدمه بازداشت شده تانکر کره‌ جنوبی که از شهروندان کشورهای اندونزی، کره جنوبی، ویتنام و میانمار هستند، گفت که سازمان بنادر و دریانوردی ایران «به‌عنوان نهاد متولی این‌گونه مسائل، به‌صورت حرفه‌ای پیگیر کمک‌های لازم به کشتی و خدمه آن است» و اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهد.

کانگ کیونگ‌ وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی، نیز روز سه‌شنبه گفت که برای آزادی نفتکشی که با پرچم کره جنوبی توسط ایران توقیف شده است، تلاش‌های دیپلماتیک را آغاز کرده است. او گفت که روز دوشنبه با همتایان خود در ایران صحبت کرده و اکنون در حال مذاكره برای حل این مساله است.

به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر تغییر ناگهانی مسیر نفتکش هانکوک شیمی،حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تُن اتانول، که از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم کره جنوبی بود، نیروی دریایی سپاه پاسداران روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه در اطلاعیه‌ای از توقیف این نفتکش خبر داد و دلیل آن را «نقض پیاپی پروتکل‌های زیست‌محیطی دریایی» عنوان کرد.

شرکت دی‌ام شیپینگ، اپراتور شناور توقیف‌شده، با تاکید بر این‌که این تانکر در آب‌های آزاد حرکت می‌کرده، اتهام نقش قوانین محیط زیستی دریایی را که از سوی ایران مطرح شده، رد کرد.

توقیف این نفتکش در حالی انجام شد که مذاکرات دوباره تهران و سئول درباره پول‌های مسدود شده ایران در این کشور در جریان است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، گروگانگیری این کشتی برای دریافت پول‌های بلوکه شده را رد کرد و گفت: «اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است که به بهانه واهی بیش از هفت میلیارد را گروگان گرفته است.»

در سال گذشته به چند نفتکش در خلیج فارس و دریای عمان حمله شد، از جمله یک کشتی ژاپنی درست در ساعاتی که نخست‌وزیر این کشور به تهران سفر کرده بود مورد حمله قرار گرفت.

سپاه پاسداران در سال ۹۸ نیز اقدام به توقیف چندین نفتکش و کشتی از جمله نفتکش استنا ایمپرو متعلق به یک شرکت بریتانیایی کرده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More