شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش زندانیان سیاسی اوین به گزارش صداوسیما درباره وضعیت بهداشتی زندان؛ «سراسر دروغ» و «اسباب خنده»

 

تعدادی از زندانیان سیاسی بند هشت زندان اوین در بیانیه‌ای گزارش صداوسیما درباره دسترسی زندانیان به خدمات بهداشتی و پزشکی در ایام کرونا را «سراسر دروغ» خواندند.

این زندانیان اعلام کردند که «تونل ضدعفونی‌کننده» نمایش داده شده در این گزارش «اسباب خنده ما را فراهم کرد؛ چرا که اساسا هیچ‌کدام از ما از وجودش مطلع نبودیم، چه برسد به این‌‌که در حین ورودمان به زندان از آن استفاده کرده باشیم».

به گفته نویسندگان این بیانیه، اتاق‌های نمایش داده از بند چهار این زندان مربوط به زندانیان مالی در پرونده‌هایی چون بانک سرمایه و همچنین برخی از سرداران سابق سپاه پاسداران است که «با اموال مردم تحت ستم ایران» برای خود «اتاق‌های لوکس ترتیب داده‌اند».

این زندانیان تاکید کردند که زندانیان سیاسی و عقیدتی در سالن‌های ۸ و ۹ بند هشت زندان اوین زندانی هستند و براساس اعلام مسئولان خود زندان در این سالن‌ها چند نفر مبتلا به کرونا و چند نفر مشکوک به ابتلا به کرونا هستند.

در این بیانیه اعلام شده که خبرنگاران صداوسیما «حتی جرات» حضور در این دو سالن را «به خود ندادند».

این زندانیان تاکید کردند که بهداری بند هشت زندان اوین «ناتوان از ارایه کوچک‌ترین خدمات پزشکی برای بیماران است».

به گفته نویسندگان این بیانیه، شرایط در زندان‌های دیگر از جمله شهرستان‌های محروم و همچنین زندان‌هایی چون قرچک، قزل‌حصار، تهران‌ بزرگ، رجایی‌شهر «به مراتب بدتر» است.

بهنام موسیوند، بهنام محجوبی، روح‌الله (آرش) خضری، محمدهادی مهرانی، حسین محمودی، آتبین جعفریان، یاسین جمالی، علیرضا فرشید، حمید منافی، بهنام شیخی، سبحان ایمانی، مصیب رییسی یگانه (محسن رییسی)، اصغر شیری، احمد فارسی و محسن فرید این بیانیه را امضا کرده‌اند.

بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو صداوسیما شامگاه چهارشنبه ۲۲ مردادماه در گزارشی از زندان اوین، خبرنگاری را در بخش‌های مختلف این زندان نشان داد که گفت‌وگوهایی را با برخی زندانیان و کادر دستچین‌شده انجام می‌دهد و مکررا از آن‌ها می‌خواهد تایید کنند کسی به کرونا مبتلا نشده و وضعیت بهداشتی زندان کمبودی ندارد.

روز سه‌شنبه ایران اینترنشنال گزارش داده بود که در پی تشدید نگرانی‌ها درباره ابتلای دست‌کم ۱۲ زندانی اندرزگاه هشت اوین به کرونا،‌ تیم خبری صداوسیما به این زندان رفته و با مصاحبه گزینشی با برخی از زندانیان دیگر اوین از آن‌ها خواسته‌ تا بگویند مشکل سلامتی وجود ندارند و کسی به کرونا مبتلا نیست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More