شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش نهادهای ورزشی بین‌المللی به اعدام نوید افکاری: جهان کشتی شوکه و سوگوار شد

 

اجرای حکم اعدام نوید افکاری علاوه بر واکنش‌های سیاسی و حقوق‌بشری، واکنش برخی از مهم‌ترین نهادهای ورزشی بین‌المللی را به همراه داشته است که از اجرای حکم این کشتی‌گیر «‌شوکه»‌اند.

ساعتی پس از انتشار خبر اعدام نوید افکاری، کمیته بین‌المللی المپیک با صدور پیامی، از اعدام این قهرمان کشتی که در جریان اعتراض‌های مرداد سال ۹۷ در شیراز بازداشت شده بود ابراز تاسف کرد. 

در روزهای اخیر کارزار وسیعی از سوی نهادها و قهرمان‌های ورزشی برای وادار کردن حکومت ایران به توقف اجرای حکم اعدام نوید افکاری در جریان بود.

در پیام کمیته بین‌المللی المپیک که روز شنبه ۲۲ شهریور در سایت اینترنتی این کمیته منتشر شد، آمده است: «اعدام کشتی‌گیر نوید افکاری در ایران خبر خیلی ناگواری بود. کمیته بین‌المللی المپیک امروز از این خبر بهت‌زده شد.»

کمیته بین‌المللی المپیک همچنین به نامه‌های توماس باخ، رییس این کمیته اشاره کرد که طی هفته اخیر به رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی برای بخشودن افکاری «با رعایت احترام به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی» نوشته شد.

در پیام این کمیته آمده «کاملا تکان‌دهنده است» که درخواست‌های ورزشکاران سراسر جهان، تلاش‌های کمیته بین‌المللی المپیک، همراه با کمیته ملی المپیک ایران و اتحادیه جهانی کشتی به نتیجه نرسید.

کمیته بین‌المللی المپیک در پایان با خانواده و دوستان نوید افکاری ابراز همدردی کرده است.

اتحادیه جهانی کشتی هم به اعدام نوید افکاری واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای تاکید کرد: «شنیدن این خبر بسیار ناراحت‌کننده بود و جامعه کشتی جهان را سوگوار کرد.»

در بیانیه اتحادیه جهانی کشتی آمده است: «تلاش‌های بین‌المللی ورزشکاران، کمیته بین‌المللی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی و سایر سازمان‌های مربوطه، برای توقف اجرای حکم به نتیجه نرسید. شنیدن این خبر بسیار ناراحت‌کننده است و کشتی جهان را سوگوار کرد.»

اتحادیه کشتی بریتانیا هم به خبر اعدام نوید افکاری واکنش نشان داد و با اشاره به اینکه این اتحادیه تعداد زیادی عضو ایرانی دارد که در بریتانیا زندگی می‌کنند، با خانواده و دوستان نوید افکاری اظهار همدردی کرد

کار اینجا تمام نمی‌شود

وحید سرلک، سرمربی تیم ملی جودوی تاجیکستان به اعدام نوید افکاری واکنش نشان داد و گفت: «با تمام تلاشی که خانواده ورزش انجام داد، نوید را اعدام کردند اما کار اینجا تمام نمی‌شود».

سرلک تاکید کرد که تلاش‌ها ادامه داشته باشد و جامعه ورزش بتواند از اعدام‌های بعدی جلوگیری کند.

دادگاه نوید افکاری که پس از اعتراضات مرداد سال ۹۷ در شیراز بازداشت شده بود  را به قتل حسین ترکمان، کارمند حراست آبفای شیراز، متهم کرده بود.

به گفته حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، تنها مستندات دادگاه درباره اتهام قتل اعترافات نوید افکاری است. نوید افکاری اعلام کرده بود این اعترافات تحت شکنجه گرفته شده است.

در همین حال برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی خواهان تحریم ورزش ایران به عنوان مجازاتی برای اعدام نوید افکاری و بازداشتن حکومت از اقدام‌های مشابه شده‌اند

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More