شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت ارتباطات، حمله سایبری به دو سازمان دولتی را تایید کرد

در پی انتشار اخباری درباره حملات سایبری به چند وزارتخانه و سازمان دولتی در ایران، مرکز ماهر، وابسته به وزارت ارتباطات، حمله سایبری به دو سازمان دولتی را تایید کرد.

تایید حملات سایبری از سوی وزارت ارتباطات پس از آن انجام شد که منابع غیررسمی روز سه‌شنبه گزارش‌هایی درباره حمله سایبری به سازمان بنادر و کشتیرانی، زیر ساخت‌های چند بندر مهم ایران و همچنین اختلال در سیستم بانکی منتشر کردند.

مرکز ماهر، وابسته به وزارت ارتباطات، با انتشار اطلاعیه‌ای در ساعات پایانی سه‌شنبه شب، بیست‌ودوم مهرماه، اعلام کرد: «رخداد حمله مهم سایبری صرفا مربوط به دو سازمان دولتی بوده که مراجع مسئول در حال رسیدگی به موضوع هستند و مرکز ماهر نیز به عنوان پشتیبان آماده کمک‌ها و امدادهای احتمالی مورد نیاز است.»

این مرکز وابسته به وزارت ارتباطات، همچنین قطع شبکه و خدمات تعدادی از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را تایید کرد و افزود که «برخی دستگاه‌های دولتی براساس برداشت یا تحلیل خود پس از دریافت هشدارها اقدام به قطع موقت برخی خدمات و انجام تست‌های فنی کردند که به دلیل احتیاط صورت گرفته است».

در این اطلاعیه، مرکز ماهر وزارت ارتباطات همچنین اعلام کرد که هم‌زمان با حملات سایبری به تعدادی از سازمان‌ها، براساس «برخی تحلیل‌ها و برآوردهای فنی، هشدارهای پیشگیرانه برای مسئولان و کارشناسان دولتی در سطح ملی» صادر کرده است ولی این هشدار به معنای این نیست که همه این سازمان‌ها و دستگاه‌های حکومتی مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

این اطلاعیه تاکید کرده است که به غیر دو سازمان دولتی که مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند، هنوز «شواهدی از حمله گسترده به دستگاه‌های متعدد دولتی» مشاهده نشده است.

در بهار و تابستان سال‌ جاری رویدادهای متعددی چون آتش‌سوزی و انفجار در برخی مراکز زیربنایی، نظامی و هسته‌ای در ایران رخ داد. از جمله مهم‌ترین این موارد، انفجار و آتش‌سوزی در چند نیروگاه و تاسیسات برق، مراکز نظامی محل ساخت موشک در شرق تهران و  انفجاری بزرگ در محل ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز است.

کمتر از بیست‌وچهار ساعت پس از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل، در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که عمده انفجارهای رخ داده ناشی از  رعایت نکردن مسائل ایمنی است، گفت: «ممکن است بخشی نیز ناشی از حرکات عناصر ضدانقلاب یا دخالت دشمن باشد و اگر اثبات شود به کشورمان حمله سایبری شده است، پاسخ می‌دهیم.»

رییس سازمان پدافند غیرعامل ایران به مواردی از حملات سایبری نیز اشاره کرد و گفت که به علت شرایط کرونایی، بیشتر دسترسی‌ها تسهیل شده و بنابراین حملات هکرها نیز افزایش یافته است.

 جلالی البته گفت که حملات سایبری از ابتدای سال‌جاری  بسیار محدود بوده است؛ با این حال تاکید کرد که «امنیت هیچ وقت مطلق نیست و همیشه مسیرهایی برای نفوذ وجود دارد».

رییس سازمان پدافند غیرعامل در بخشی از اظهارات تلویزیونی خود به حملات سایبری از سوی ایران و حملات متقابل اشاره کرد و گفت که در سه ماه نخست سال‌ جاری اسرائیل و آمریکا در حدود ۱۴ تا ۱۷ مورد ایران را به انجام حملات سایبری متهم کردند.

در مقابل مواردی از حملات سایبری به زیرساخت‌های ایران به آمریکا و اسرائیل نسبت داده شده است. از جمله حمله سایبری اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به بندر رجایی در هرمزگان که به اسرائیل نسبت داده شد و محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، وقوع آن را تایید کرد. راستاد البته گفت که «این حمله سایبری فقط توانست به تعدادی از سامانه‌های اختصاصی عملیاتی بخش خصوصی در بنادر نفوذ کند و آسیب برساند».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان وقوع حملات سایبری یا به‌کلی آن را انکار می‌کنند یا از خنثی کردن آن سخن می‌گویند ولی جزییات این حملات را معمولا پنهان کرده و با فاصله زمانی بخشی از آن را بیان می‌کنند چنانکه غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل، گفت که چند ماه قبلا حملاتی به زیرساخت‌های بنادر ایران رخ داده است و در موردی دیگر با گذشت یک سال اعلام کرد که حملات سایبری متهم اول «آتش‌سوزی‌های سال ۹۸ در مجتمع‌های پتروشیمی» بوده است.

با وجود تایید حملات سایبری روز سه‌شنبه بیست‌ودوم مهرماه به بخشی از تاسیسات زیربنایی ایران، وزارت ارتباطات اسامی مراکز و دستگاه‌های دولتی که مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند را هنوز اعلام نکرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More