شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت کشور: کولبرها بیمه نخواهند شد/هیچ کولبری در مرزهای رسمی کشته نشده

 

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اعلام کرد که بیمه کولبران که قرار بود اجرایی شود منتفی است.

به گزارش ایلنا، روز دوشنبه ۲۱ خرداد، شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با تشریح آیین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی گفت که به دلیل «موقتی بودن «شغل کولبری» بیمه کولبران دیگر در دستور کار قرار ندارد.

حیدری با اشاره به موضوع بیمه  کولبری در آیین‌نامه جدید مبادله کالا گفت: «کولبری فعالیتی موقت است و امتیازات درنظرگرفته‌شده نیز برای مردم مرزنشین موقت است، بنابراین بحث بیمه برای آنها منتفی است».

مطابق با آیین‌نامه جدید مبادله کالا قرار بود هزاران کولبر با تغییر عنوان به «پیله‌ور» زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

حیدری همچنین در خصوص اخبار کشته شدن کولبران با اشاره به وظیفه مرزبانان در حفظ امینت کشور گفت: «هیچ کولبری در مرزهای رسمی کشته نشده است».

 

تذکر کتبی نماینده مهاباد به وزیر کشور در خصوص تیراندازی به کولبران

این در حالیست که جلال محمودزاده نماينده مهاباد به رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در خصوص تکرار تیراندازی و کشتن كولبرها تذکر کتبی داد.

 

تذکر کتبی

 

او در این تذکر‌  با انتقاد شدید از نیروی انتظامی و هنگ مرزی به دلیل تیراندازی به کولبران و کشتن بی‌وقفه آنان به رغم «تاکید مسولان به رعایت حقوق کولبران» گفته که «این راه برخورد با قاچاق، کشتن و زخمی کردن کولبران که برای یک لقمه نان و معیشت خانواده در تلاشند، نیست.»

در یک ماه گذشته روند تیراندازی و کشتن کولبران در مرزهای کُردنشین غربی ایران از جانب مرزبانان افزایش یافته و انتقادهای گسترده‌ای در میان مردم و فعالان حقوق بشر دامن زده است.

 

جریمه میلیونی برای کولبر قطع عضو شده به اتهام خسارت زدن به «مین»
مقامات دولتی بر حق کولبران به تامین معیشت صحه گذاشته‌اند گفت‌وگو با مصطفی احمدیان ، وکیل پایه یک دادگستری
نگاه نزدیک: کولبران در استان‌های غربی ایران
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More