شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر اطلاعات ایران از شناسایی ۲۹۰ جاسوس سازمان سیا خبر داد

در حالی که جینا هاسپل، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا)، از افزایش «منابع، وقت و خلاقیت‌‌های» این سازمان در مورد ایران و روسیه سخن گفته است، محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۳۰ فروردین، از «شناسایی ۲۹۰ جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در کشورهای مختلف» از سوی ماموران این وزارتخانه خبر داد.

وزیر اطلاعات ایران گفت این وزارتخانه «در عرصه ضد‌جاسوسی، راهبرد خود را از ضد‌جاسوسیِ پدافندی به ضدجاسوسیِ آفندی و تهاجمی تغییر داده و در مصاف با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و دشمن ضربه‌های کاری بر آن‌ها وارد کرده است.»

او با اشاره به «مصاحبه ۱۱ نفر از صاحب‌نظران امنیتی آمریکا با یاهونیوز» مدعی شد که شناسایی این جاسوس‌ها به «به هم ریختن ارتباط این سازمان اطلاعاتی با منابع خود» منجر شد، «به گونه‌ای که در آمریکا کمیته شکست تشکیل شد.»

این اظهارات علوی همزمان است با سخنان رییس سیا در جمع دانشجوها در دانشگاه آبرن که بر تمرکز اطلاعاتی بیشتر آمریکا روی ایران تاکید کرد.

وزیر اطلاعات ایران جزییاتی از «این حماسه اطلاعاتی در مصاف با سیا» ارائه نکرد، ولی گفت در «آینده‌ای نزدیک» از طریق صدا‌و‌سیما و دیگر رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

علوی در ادامه افزود «مشابه همین ضربه به سرویس اِم‌آی ۶ انگلیس» وارد شده است.

ایران در سال‌های اخیر با بازداشت برخی از دوتابعیتی‌ها، به‌ویژه ایرانی‌های دارای شهروندی بریتانیا یا آمریکا، مثل نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌ـ‌بریتانیایی، آن‌ها را به جاسوسی برای «دولت‌های متخاصم» متهم کرده است.

وزیر اطلاعات ایران، در سخنرانی خود در نماز جمعه تهران، از نفوذ نیروهای اطلاعاتی ایران در دولت اسرائیل نیز سخن گفت و اضافه کرد همین امر «صدای این رژیم» را درآورد.

این اظهارات علوی در حالی است که به‌تازگی اخباری درباره هک شدن تلفن همراه ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، به‌دست هکرهای دولت ایران منتشر شده است.

اما روزنامه «جروزالم پست»، به نقل از منابع نزدیک به این پرونده، نوشت که هک از سوی دستگاه اطلاعاتی ایران صورت نگرفته، بلکه ایران این اطلاعات را از هکر‌ها خریده‌ است. گفته می‌شود که اطلاعات حیاتی در این هک لو نرفته است.

رسانه‌های اسرائیلی پیش‌تر از هک شدن تلفن بنی گنتس، فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش این کشور، از سوی نیروهای اطلاعاتی ایران خبر داده‌ بودند.

علوی همچنین گفت که نیروهای اطلاعاتی ایران «در مراکز حساس کشور، در یک سال گذشته، ده‌ها جاسوس را که جلب و جذب دستگاه ها و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه شده بودند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفیکردند».

او در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

وزیر اطلاعات ایران در ادامه افزود: «در یک سال گذشته، با ۱۱۴ تیم تکفیری، ۱۱۶ تیم مرتبط با منافقین، ۴۴ تیم ضد‌انقلاب، ۳۸۰ تیم قاچاق مواد مخدر برخورد و عملیات ۱۸۸ تیم عملیاتی خنثی شد، که از جمله آخرین آن‌ها دستگیری چهار نفر در جنوب غرب کشور و کشف ۱۵ هزار فشنگ کلاشنیکف از آنان بود.»

پس از حمله مسلحانه اهواز، ایران از بازداشت عوامل این حمله خبر داد و برخی از زندانیان سیاسی در خوزستان را اعدام کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More