شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر اطلاعات: عامل تدارک کشتن فخری‌زاده از ایران خارج شده

 

با بالا گرفتن واکنش‌ها به اظهارات محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، درباره «عامل اصلی تدارک» عملیات کشتن محسن فخری‌زاده، او در سخنانی تازه گفت این فرد پیش از این عملیات از ایران خارج شده بود و اکنون تحت تعقیب است.

پیشتر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی گفته بود که عامل تدارک عملیات کشتن فخری‌زاده، از اعضای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است؛ با این حال او روز یکشنبه ۲۶ بهمن به ایسنا گفت این فرد از «کارکنان اخراجی» نیروهای مسلح بود.

علوی باز هم مشخص نکرد که فرد مورد اشاره در کدام یک از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی فعالیت داشته است. 

محسن فخری‌زاده، عضو ارشد سپاه پاسداران و از طراحان برنامه تسلیحاتی موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی، روز جمعه هفتم آذر ماه در آبسرد دماوند، در جریان یک حمله کشته شد.

تاکنون مقام‌های امنیتی و رسانه‌های حکومتی، روایت‌های مختلف و متناقضی از چگونگی کشته شدن او ارایه کردند.

در حالی که هیچ فرد یا گروهی مسئولیت کشتن فخری‌زاده را برعهده نگرفته، مقام‌های جمهوری اسلامی در این مدت اسرائیل را مسئول کشته شدن فخری‌زاده معرفی کرده‌اند.

علوی شامگاه دوشنبه بیستم بهمن ماه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود وزارت اطلاعات «دو ماه قبل» از کشته شدن فخری‌زاده هشدار داده بود که در چه نقاطی در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند و «پنج روز قبل» از این حادثه نیز هشدار داده بود که «دشمن» برنامه کشتن فخری‌زاده در این نقطه [آبسرد دماوند] را دارد.

وزیر اطلاعات اضافه کرد هم فخری‌زاده از نیروهای مسلح بود و هم فردی که «کار تدارکات اولیه تروی فخری‌زاده را انجام داد از اعضای نیروهای مسلح بود»، اما وزارت اطلاعات اجازه ندارد در حوزه نیروهای مسلح کار اطلاعاتی کند.

او گفت: «از نیروهای مسلح خواستیم نماینده‌ای معرفی کند تا در مورد احتمال انجام عملیات علیه فخری‌زاده کار کنیم اما قبل از اینکه نماینده‌ای معرفی شود، این اتفاق [کشته شدن فخری‌زاده] اتفاق افتاد.»

این اظهارات علوی با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد.

 

واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات علوی درباره برنامه هسته‌ای

علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی از طرح سوال نمایندگان از وزیر اطلاعات درباره اظهارات اخیرش درباره برنامه هسته‌ای خبر داد.

به گزارش تسنیم، خضریان گفت طرح احتمال تولید سلاح هسته‌ای در این اظهارات وزیر اطلاعات «نقض سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی و در مخالفت با فتوای» خامنه‌ای «درباره حرام بودن تولید سلاح هسته‌ای» بود و «منجر به ایجاد هزینه سیاسی برای نظام جمهوری اسلامی شد.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «مقرر شد این سوال در کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسیدگی شده و مشخص شود علت اظهارات وزیر اطلاعات در این باره چه بوده و چرا او درصدد جبران اظهارات برنیامده است.»

وزیر اطلاعات در همان برنامه تلویزیونی گفته بود خامنه‌ای «فتوا داده‌ است که سلاح هسته‌ای حرام است اما اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که گربه آزاد است فرق کند و اگر ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست.»

جمهوری اسلامی تاکنون دلیل صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را یک فتوای خامنه‌ای در این زمینه اعلام می‌کرده، اما بر أساس این اظهارات علوی، این فتوا می‌تواند در مواقعی نادیده گرفته شود.

در واکنش به این اظهارات علوی، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که سخنان محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، مبنی بر اینکه اگر ایران تحت فشار قرار گیرد ممکن است به سمت تولید سلاح هسته‌ای پیش برود، «بسیار نگران کننده» است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More