شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه بریتانیا: ادعای حوثی‌ها برای حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی معتبر نیست

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که بر اساس اطلاعات و شواهد موجود، انجام حمله به تاسیسات آرامکو در عربستان سعودی از سوی حوثی‌های یمن، برایش «‌نامعتبر» است.

راب، روز یکشنبه ۳۱ شهریور، به شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت: «بر اساس اطلاعاتی که من دیده‌ام، به نظرم این که حملات از سوی حوثی‌ها انجام شده،  چندان واقعی نیست و اعتبار چندانی ندارد.»

با این حال وزیر خارجه بریتانیا نگفت که از نظر دولت این کشور مظنون اصلی این حملات کیست.

او ادامه داد: «پیش از آن که مسئولان این حملات را مشخص کنیم، می‌خواهم که این موضوع کامل روشن شود، زیرا که اقدام‌هایی که ما می‌توانیم اتخاذ کنیم محکم و با حمایت حداکثری خواهد بود.»

پیشتر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز گفته بود که بر عهده گرفتن مسئولیت حملات اخیر علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی از سوی حوثی‌های یمن، «اعتبار چندانی» ندارد.

او روز پنج‌شنبه  ۲۸ شهریور، به شبکه سی‌نیوز فرانسه گفت: «حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که آنان مسئول این حملات بوده‌اند. این ادعا اعتبار چندانی ندارد.»

لودریان با تاکید بر این که کارشناسان فرانسوی به محل حادثه اعزام شده‌اند، اضافه کرد: «از آنجا که یک تحقیق بین‌المللی در حال انجام است، منتظر نتایج آن باقی خواهیم ماند.»

سخنگوی وزارت ارتش فرانسه اعلام کرده که هفت کارشناس فرانسوی در زمینه‌های مواد منفجره، دفاع زمین به هوا و مسیرهای موشکی به عربستان سعودی اعزام شده‌اند. 

در حالی که لندن و پاریس، هنوز درباره مظنون اصلی این حملات اظهارنظری نکرده‌اند، واشینگتن و ریاض صریحا ایران را مسئول حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی دانسته‌اند.

وزیر دفاع عربستان سعودی که روز چهارشنبه گذشته، جزئیاتی را درباره پهپادها و موشک‌های به کار رفته در حملات اخیر به خبرنگاران ارائه می‌کرد، گفت که نقش ایران در انجام این حملات غیرقابل انکار است.

همچنین عادل الجبیر  وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، در یک نشست خبری، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو معرفی کرد.

الجبیر روز شنبه ۳۰ شهریور، در نشست خبری خود در ریاض تاکید کرد که «حمله به  آرامكو از سمت يمن نبوده بلكه از سمت شمال بوده و آن را ثابت خواهيم كرد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، بارها مسئولیت داشتن در این حملات را رد کرده‌اند. 

حسن روحانی، سه‌شنبه گذشته، بیست و ششم شهریور، در اولین واکنش رسمی خود در قبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، آن  را «حمله متقابل و مشروع یمنی‌ها» عنوان کرد و گفت: «کاری که یمنی‌ها انجام می‌دهند دفاع مشروع از خودشان و به عبارتی حمله متقابل است.»

همچنین حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اولین واکنش به این حملات گفت: «امروز آنقدر قدرتمند شده‌ایم که دشمنان ما مجبورند هر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد را به دروغ هم که شده، به ما نسبت دهند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More