شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه فرانسه:ایران و آمریکا می‌گویند خواستار جنگ نیستند اما وضعیت وخیم است

وزیر خارجه فرانسه با هشدار نسبت به «افزایش تنش‌ها در خاورمیانه»، گفت: درحالی که همه طرف‌ها می‌گویند خواستار جنگ و درگیری نیستند اما «وضعیت وخیم است و افزایش تنش‌ها می‌تواند» به یک حادثه و وقوع جنگ منجر شود.

ژان‌ایو لودریان روز یکشنبه ۲۳ تیرماه در حاشیه مراسم رژه به مناسبت جشن ملی فرانسه طی یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «همه می‌گویند خواستار جنگ و درگیری نیستند؛ رئیس جمهوری آمریکا، رئیس جمهوری ایران و سایر کشورهای منطقه همه اعلام می‌کنند که هیچ‌یک خواستار جنگ نیستند، اما عوامل نگران‌کننده تشدید تنش و درگیری کماکان وجود دارد و باعث نگرانی می‌شود.»

لودریان تاکید کرد که «باید بگویم که وضعیت وخیم است، به طوری که افزایش تنش‌ها می‌تواند به یک حادثه و وقوع رخدادهای ناگوار منجر شود.»

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی را که در ایران تحت عنوان «کاهش تعدات برجامی» خوانده می‌شود سبب «نگرانی مضاف» خواند و این اقدامات شامل «افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده خود به بیش از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی تعیین شده در برجام و افزایش سطح غنی‌سازی از سقف ۳/۶۷ درصد مورد توافق در برجام به ۴/۵ درصد» را «واکنشی اشتباه در مواجهه با تصمیم اشتباه آمریکا در خروج از برجام» توصیف کرد.

او با بیان اینکه «تصمیم ایران برای عدول از اجرای برخی تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای عدول کند، موجب نگرانی مضاعف است»، گفت: «این یک واکنش اشتباه در برابر اشتباه دیگری یعنی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است.»

لودریان گفت که «ایران با کاهش تعهداتش در برجام، هیچ چیزی بدست نخواهد آورد» و «آمریکا نیز هیچ چیزی بدست نخواهد آورد، جز اینکه ایران به سوی بدست آوردن بمب اتمی برود.»

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که «ضروری است طرفین حرکات و اقداماتی انجام دهند که موجب کاهش تنش شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: سفر مکرون به تهران قطعی نیست

همزمان در پی انتشار اخباری درباره احتمال سفر امانوئل مکرون به ایران، عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که «سفر رئیس جمهوری فرانسه به تهران مشخص و قطعی نیست.»

موسوی تاکید کرد که «سفر امانوئل ماکرون به تهران معلوم نیست و چون قطعیت ندارد، برنامه رسمی برای انجام این سفر تنظم نشده است».

روز یک شنبه برخی منابع خبری از جمله «روزنامه القدس العربی» خبر داده بودند رئیس جمهوری فرانسه «با هدف جلوگیری از فروپاشی برجام و کاهش تنش میان آمریکا و ایران» به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

این درحالی است که هفته گذشته پس از سفر امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه به تهران، با دیدار و گفت و گو با روحانی، ظریف و شمخانی همراه بود، وزیر امور خارجه ایران گفت که وی حامل پیشنهادی برای «جلوگیری از افزایش تنش» بود.

پس از بازگشت امانوئل بون از تهران، رسانه‌های فرانسه تاکید کردند که «ماموریت مشاور ماکرون محرمانه بود، اما ایران در این مورد تبلیغ زیادی کرد» در حالی که «مقام‌های ایرانی به «پیشنهاد جلوگیری از افزایش تنش» فرانسه «نه پاسخ مثبت دادند و نه پاسخ منفی.»

حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم و عضو فعلی این کمیسیون، پیشتر احتمال نتیجه‌بخشی «میانجیگری» احتمالی فرانسه میان ایران و آمریکا را «بسیار ضعیف» ارزیابی کرده است.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه «مناسبات ایران و آمریکا میانجی پذیر نیست»، گفت: «هر سیاستمداری که با دست خالی به تهران بیاید سفرش نتیجه‌ای بیشتر از سفر نخست وزیر ژاپن ندارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More