شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دفاع ایران: فیلم منتشرشده درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها مستند نیست

امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در واکنش به مواضع و اظهارات درباره مسئولیت ایران در حمله دریای عمان گفت «اتهام‌زنی‌ها به نیروهای مسلح ایران و فیلم منتشر شده در رابطه با حادثه رخ داده برای کشتی‌ها در خلیج فارس مستند نیست.»

حاتمی، در حاشیه جلسه چهارشنبه ۲۹ خرداد هیات دولت ایران با رد اتهامات درباره نقش ایران در حمله پنجشنبه هفته گذشته در دریای عمان، به نقش نیروهای مسلح و سازمان بنادر ایران در امدادرسانی به نفتکش‌ها اشاره کرد و گفت: «در نفتکش اول ۲۳ نفر را نجات دادیم و وقتی به نفتکش دوم رسیدیم امدادرسانی انجام شده بود.»

آمریکا،‌ اسرائیل، ‌بریتانیا و بعضی از کشورهای منطقه، ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرده‌اند.

حاتمی درباره جزییات فیلم منتشر شده از سوی آمریکا، زمان آن را نامعلوم دانست و گفت ماموریت این شناورها «عملیات امن‌سازی پس از حادثه» بوده است.

او گفت:‌ «شناورهایی که برای نجات می‌روند محیط را امن می‌کنند و بازدیدهایی دارند؛ ممکن است هر کدام از این اقدامات فیلمبرداری شده و مورد استفاده قرار گیرد.»

وزیر دفاع جمهوری اسلامی، اتهام دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها را «ناجوانمردانه» و «مشکوک» توصیف و اظهار کرد صادرات و واردات ما نیز به امنیت این آبراه‌‌ها وابسته است.

او گفت جمهوری اسلامی اگر بخواهد کاری انجام دهد مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد. پیش از او، محمد باقری، رییس ستادکل نیروهای مسلح نیز اعلام کرده بود اگر این حادثه کار ما بود با شجاعت اعلام می‌کردیم.

پنجشنبه گذشته، دو نفتکش در آب‌های بین‌‌المللی دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند. نفتکش فرانت آلتر از امارات عربی متحده به سوی تایوان در حال حرکت بود و نفتکش ژاپنی کوکوکا کاریجس نیز از عربستان سعودی عازم سنگاپور  بود.

علاوه بر اعلام رسمی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، و برخی دیگر از مقام‌های دولتی آمریکا، به طور مستقیم ایران را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند. به گفته پمپئو، با توجه به اطلاعات به دست آمده، نوع سلاح‌هایی که به کار رفته و پیچیدگی انجام این حمله‌ها، دولت آمریکا به این ارزیابی رسیده است که ایران مسئول این حمله‌هاست.

اسرائیل و وزارت خارجه بریتانیا نیز در همراهی با آمریکا، سپاه پاسداران جمهوی اسلامی را مسئول انجام این حملات معرفی کرده‌اند.در مقابل، چین، روسیه و اتحادیه اروپا خواهان خویشتن‌داری و انجام تحقیقاتی مستقل در این زمینه شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز، عصر پنجشنبه گذشته با تشکیل یک جلسه اضطراری، حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را محکوم کرد و خواهان انجام تحقیقاتی مستقل و بی‌طرف در این زمینه شد. نشست پنجشنبه شورای امنیت، به درخواست نماینده آمریکا و پشت درهای بسته برگزار شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More