شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر راه: آژیر خطر در تهران به خاطر اتصالی سیم برق بود

 

در ادامه واکنش‌‌های متناقض مقام‌های حکومت ایران در زمینه اختلال پروازی و آژیر خطر شامگاه جمعه در تهران،‌ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، دلیل آژیر را «اتصال سیم برق» دانست و فرود پرواز خطوط هوایی ترکیه در باکو به جای تهران را «غیرعادی» خواند.

اسلامی روز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه گفت: «از سازمان هواپیمایی خواستیم از نماینده ترکیش ایرلاین و خلبان پرواز درباره رفتار غیرعادی توضیحات بخواهد. خلبان می‌توانست فرود آید و بازگشت غیرعادی به فرودگاه جایگزین انجام داده است.»

او در همین زمینه وجود شرایط غیرعادی در آسمان ایران طی شامگاه جمعه را رد و به اطلاعیه سازمان هواپیمایی اشاره کرد.

این سازمان روز شنبه در اطلاعیه خود اعلام کرده بود پرواز ۸۷۴ شرکت هواپیمایی ترکیش ایر به دلیل «شرایط نامساعد جوی» تغییر مسیر داد و در فرودگاه باکو فرود آمد.

اعلام شرایط جوی به عنوان علت بازگشت هواپیمای ترکیه در حالی است که به نوشته خبرگزاری ایلنا،‌ همزمان با این پرواز، هواپیمایی از شرکت ایران‌ایر در «فرودگاه بین‌اللملی امام خمینی» به زمین نشسته بود.

از سوی دیگر در حالی که وزیر راه این تغییر مسیر را «غیرعادی» خوانده، پیشتر معاون سازمان هواپیمایی کشوری فرودگاه باکو را یکی از گزینه‌های «جایگزین» خلبان پرواز به دلیل شرایط جوی خوانده بود.

همزمان تورج دهقان زنگنه،‌ رییس سازمان هواپیمایی کشوری،‌ هم فرودگاه باکو را انتخاب جایگزین «قانونی» برای خلبان ترکیه عنوان کرد.

همزمان با این تغییر مسیر هواپیمایی ترکیه در غرب تهران نیز صدای آژیر خطر به صدا در آمده بود. 

وزیر راه و همچنین پیش از او سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرده‌اند که تغییر مسیر پرواز ترکیه ربطی به این آژیر خطر نداشته است.

اسلامی می‌گوید «آژیری که در تهران شنیده شد به دلیل اتصال یک سیم برق بوده و بعد هم خاموش شده است.»

این آژیر که آخرین ساعات جمعه شب اتفاق افتاد و بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی تا دقایق طولانی نیز ادامه یافت، اظهارات متناقضی از سوی مقام‌های رسمی به همراه داشته است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر دلیل این مساله را «فعال شدن سیستم صوتی (دزدگیر) یکی از سازمان‌ها در اطراف شهرک آزمایش» عنوان کرد. اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری دلیل آن را «نفوذ آب ناشی از سامانه بارشی به آژیر» دانست.

با این حال گمانه‌زنی‌ها درباره این حادثه از جمله امکان صورت گرفتن حمله سایبری و ورود جنگنده‌های اسرائیلی به آسمان ایران همچنان ادامه دارد. 

اما تاکنون رسانه‌ها و مقام‌های رسمی ایران از جمله خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران،‌ به نقل از مقام‌های نظامی این موضوعات را رد کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More