شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر راه: با ردیابی موبایل از تردد مبتلایان به کرونا جلوگیری می‌کنیم

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد دولت این کشور قصد دارد از روز شنبه اول آذر، همزمان با اعمال ممنوعیت و محدودیت‌های جدید، از طریق شبکه تلفن همراه از «مسافرت‌های آن‌ها با وسائل حمل‌ونقل عمومی» جلوگیری کند.

اسلامی روز سه‌شنبه ۲۷ آبان در این زمینه به ایسنا گفت: «با مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت کرونا هر کسی که تست کرونا مثبت داشته باشد، حق ندارد از طریق سیستم حمل و نقل عمومی مسافرت کند و بر این اساس به همه بخش‌های حمل و نقل ابلاغ کرده‌ایم که این مصوبه باید به دقت اجرا شود.»

او با اشاره به این که بخش‌های هواپیمایی و ریلی در حال اتصال به سیستم‌های وزارت بهداشت هستند، ادامه داد که در بخش جاده‌ای نیز از این پس صدور بلیت اتوبوس با اسم افراد نباید صورت بگیرد و شرکت‌های اتوبوس‌رانی تا پایان آذر فرصت دارند تا با راه‌اندازی سیستم‌شان و اتصال به سامانه وزارت بهداشت «تنها از طریق کد ملی صدور بلیت را انجام دهند».

در حالی که در پروازهای خارجی (ورودی و خروجی) داشتن تست منفی کرونا الزامی است، اما وزیر راه و شهرسازی گفت که تست کرونا برای سفرها و پروازهای داخلی الزامی نیست چرا که «در شرایط کنونی ظرفیت گرفتن تست و هزینه‌های آن وجود ندارد.»

همچنین پیشتر امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات، از طرحی برای جلوگیری استفاده از قطار بین شهری، پروازهای هواپیما و تاکسی‌های اینترنتی برای مبتلایان به کرونا خبر داده بود.

او گفت: «کد ملی مسافران قطار، هواپیما و اتوبوس شهری با کد ملی بیماران تطابق داده می‌شود و بیماران امکان خرید بلیت یا دریافت کارت پرواز یا سوار شدن را ندارند. کد ملی رانندگان تاکسی اینترنتی با کد ملی بیماران هم به همین منوال چک می‌شود.»

مشخص نیست دولت ایران چگونه قصد دارد از طریق موبایل، مبتلایان به کرونا را ردیابی کند، اما برخی از فعالان فضای مجازی نگران نقض حریم خصوصی کاربران تلفن همراه با اعمال چنین روش‌هایی هستند.

دو روز پیش، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با تاکید بر «مساله ردیابی فردی» به طرح وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات تحت عنوان اپلیکیشن «ماسک» اشاره کرد که برای ردیابی «همه کسانی که به نوعی تست آنها مثبت می‌شود» طراحی شده است.

برخی کارشناسان معتقدند این اپیکیشن به اهداف خود نرسیده است و پیشتر کیانوش جهانپور، از مقام‌های وزارت بهداشت نیز گفته بود که «اپلیکیشن ماسک پس از چند روز از گوگل پلی حذف شد.»

تلاش دولت برای ردیابی مبتلایان به کرونا در حالی است که پیشتر مقام‌های وزارت بهداشت از اخذ جرایم کرونا بر اساس کد ملی خبر داده بودند و علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت گفت که برای پلیس شناسایی عابران بدون ماسک توسط دوربین‌های شهری امکان‌پذیر است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More