شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر راه و ترابری کانادا: در برخورد با ایران برای هدف قراردادن پرواز پی‌اس۷۵۲، همه گزینه‌ها روی میز است

عمر الغبرا، وزیر راه و ترابری کانادا، در مصاحبه اختصاصی با ایران اینترنشنال گفت که برای برخورد با ایران در رابطه با هدف قراردادن پرواز پی‌اس۷۵۲، همه گزینه‌ها از جمله مراجعه به دیوان بین المللی دادگستری و مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل روی میز است و شفافیت و عدالت را برقرار خواهیم کرد.

سازمان هواپیمایی ایران پس از بیش از یک سال از شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین،‌ گزارش نهایی خود را درباره آن منتشر کرد، گزارشی که در آن نامی از سپاه پاسداران برده نشده و مسئولیت شلیک را به اپراتور واحد پدافندی نسبت داده است.

کانادا و اوکراین روز چهارشنبه گزارش جمهوری اسلامی درباره هواپیمای اوکراینی را که با موشک‌های سپاه پاسداران همه ۱۷۶ سرنشین آن در بامداد چهارشنبه هجدهم دی ماه سال۹۸ کشته شدند، تلاشی برای پنهان کردن واقعیت خواندند.

عمر الغبرا، وزیر راه و ترابری کانادا، در مصاحبه اختصاصی با ایران اینترنشنال، گفت گزارش‌های کانادا از این فاجعه رو به اتمام است و با کمک گروه‌های بین‌المللی همان‌طور که به خانواده‌های کشته شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ قول داده بودیم، شفافیت و عدالت را برقرار خواهیم کرد.

وزیر راه و ترابری کانادا در پاسخ به پرسش مهسا مرتضوی، خبرنگار ایران اینترنشنال، درباره انتظار دولت کانادا از گزارش نهایی ایران، گفت:‌ای کاش می‌توانستم بگویم از این گزارش غافلگیر شدم، اما متاسفانه ما انتظار داشتیم که این گزارش ناکامل باشد و ایران از پاسخ دادن به بسیاری از سئوالات طفره برود. هرچند امیدوار بودیم که اینطور نباشد، اما اقدام ایران در انتشار چنین گزارشی غافلگیرکننده نیست.

عمر الغبرا تاکید کرد که در هر حال ما باید صبر می‌کردیم تا گزارش ایران درباره هدف قرار دادن پرواز پی‌اس۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال منتشر شود و حالا که منتشر شده باعث تاسف است که باید بگویم همان چیزی است که از ایران انتظار می‌رفت.

وزیر راه و ترابری کانادا تاکید کرد که حالا ما باید با همکاری جامعه بین المللی تلاش کنیم تا به ایران بفهمانیم که این گزارش به خودی خود قابل قبول و کافی نیست. ما جواب می‌خواهیم و خواهان مسئولیت‌پذیری و عدالت هستیم.

در بخشی از این مصاحبه، وزیر راه و ترابری کانادا تاکید کرد که ایران حتی در گزارش نهایی خود درباره هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی باز هم  از جواب دادن به سئوالات طفره رفته است، درحالی که آنها باید به سئوالات بسیاری درباره دلایل شلیک موشک به این هواپیما پاسخ دهند.

عمر الغبرا تاکید کرد که مسئولیت پاسخ دادن به همه این سئوالات بر عهده  ایران قرار دارد و رالف گودیل، مشاور ویژه نخست وزیر کانادا، فهرست جامع و بلندی از حقایقی را که باید مشخص شود، تهیه کرده که ایران به اکثر این سئوالات یا اگر بخوایم صادقانه بگویم شاید به هیچ کدام آنها جواب نداده است.

وزیر راه و ترابری کانادا افزود که ما همچنان توقع داریم که ایران به این سئوالات جواب دهد و همه گزینه‌ها نیز روی میز است. این گزینه‌ها شامل مراجعه به دیوان بین المللی دادگستری، مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل و مراجعه به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی هم می‌شود.

الغبرا تاکید کرد که روز پنج‌شنبه هیات ایمنی حمل و نقل کانادا به گزارش منتشر شده از سوی دولت ایران واکنش نشان داد و در روزهای آینده هم ما یک گزارش جنایی درباره هدف قرار دادن پرواز پی‌اس۷۵۲ منتشر می‌کنیم و ضمنا در حال گفتگو با گروه هماهنگ کننده با کشورهای دیگر نیز برای تعیین هدف مشترک‌مان در رابطه با گام‌های بعدی ما هستیم. بنابراین منتظر باشید و همان‌طور که گفتم همه گزینه‌ها روی میز است.

وزیر راه و ترابری کانادا با تاکید براینکه نوروز برای خانواده‌های کشته‌شدگان این هواپیما یک مناسبت تراژیک دیگر خواهد بود، گفت: در حالی‌که دیگران نوروز رو در کنار اعضای خانواده‌هایشان جشن می‌گیرند، خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ به یاد می‌آورند که عزیزانشان در کنارشان نیستند و به یاد این تراژدی می‌افتند که به دست حکومت و نیروهای نظامی  ایران به بار آمده است.

تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما کماکان در کنار خانواده‌های کشته‌شدگان این پرواز خواهیم بود و به اعمال فشار برای جواب گرفتن و برای پاسخگو کردن به ایران ادامه می‌دهیم. مطمئن نیستم این اتفاق تا نوروز می‌افتد یا نه اما ما همه گزینه‌ها را دنبال می‌کنیم.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، نیز روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه، از گزارش نهایی سازمان هواپیمایی ایران درباره پرونده هواپیمای مسافربری اوکراین، انتقاد کرد و آن را تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای پنهان کردن دلایل واقعی انهدام این هواپیما دانست.

کولبا در صفحه حساب فیسبوک خود نوشت: «آنچه در گزارش مشاهده کردیم چیزی بیش از یک تلاش برای پنهان کردن دلایل واقعی سرنگونی هواپیمای ما نیست.»

مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا، و عمر الغبرا، وزیر ترابری این کشور، نیز پیشتر و در روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک، ضمن رد گزارش ۱۴۵ صفحه‌ای ایران گفتند: «این گزارش هیچ تلاشی نکرده تا به پرسش‌های حساس در مورد واقعیت ماجرا پاسخ گوید. این گزارش ناقص است و دربرگیرنده هیچ شواهد و واقعیت ملموسی نیست.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More