شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر نفت: عربستان سعودی و امارات درباره جبران خلاء نفتی ایران بزرگنمایی می‌کنند

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید عربستان سعودی و امارات درباره ظرفیت‌های نفتی خود برای جبران خلاء نفتی ایران در بازار بزرگنمایی می‌کنند.

پس از آنکه آمریکا از تصمیم قاطع خود برای متوقف کردن کامل صادرات نفت ایران، چند کشور از آمادگی خود برای جبران خلا نفتی ایران خبر دادند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی متعهد شده‌اند تا به منظور جلوگیری از برهم خوردن تعادل در عرضه نفت، سطح تولید خود را بالا ببرند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۴ اردیبهشت گفت کشورش نیازی به افزایش تولید نفت خود بلافاصله پس از لغو معافیت ایالات متحده نمی‌بیند. او در عین حال گفت چنانچه مشتریان خواستار خرید نفت بیشتری از عربستان سعودی باشند، این کشور نیاز آنها را تامین خواهد کرد.

در همین حال وزیر انرژی عربستان سعودی روز پنجشنبه اعلام کرد که چین (یکی از مشتریان نفتی ایران) هنوز نفت بیشتری از این کشور نخواسته است.

به گزارش رویترز، صادرات نفت عربستان سعودی در ماه آوریل روزانه کمتر از ۷ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود. این درحالی است که مقام‌های سعودی گفته‌اند این کشور روزانه ۹/۸ میلیون بشکه تولید می‌کند و می‌تواند با افزایش ظرفیت تولید این میزان را به ۱۰/۳ میلیون بشکه برساند.

با استناد به ادعای مقام‌های سعودی، برایان هوک،  رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا  روز پنجشنبه گفت عرضه نفت به اندازه‌ای است که خلا یک میلیون بشکه صادرات نفت ایران را جبران کند و مشکلی در تعادل قیمت و عرضه پیش نیاد.

جمهوری اسلامی تا پیش از خروج ایالات متحده از برجام در اردیبهشت سال گذشته بیش از دو میلیون و پانصد هزار بشکه  در روز نفت صادر می‌کرد. اما در پی بازگشت تحریم نفتی در پاییز سال گذشته، صادرات نفت ایران به حدود میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

وزیر نفت همچنین، تحریم‌های نفتی آمریکا را نه «بلوف سیاسی» بلکه «دشمنی‌های بسیار خشن علیه ملت ایران» توصیف کرده است.

ایالات متحده آمریکا همزمان با آغاز دور جدید از تحریم‌های نفتی خود در سال گذشته،‌ برای آنچه که «کمک به ثبات بازار جهانی نفت» خوانده بود،‌  ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان را به مدت شش ماه از این تحریم‌ها معاف کرد.کاخ سفید روز دوشنبه، ۲ اردیبهشت رسما از لغو تمدید معافیت‌های نفتی‌ ایران خبر داد.

در پی آن جمهوری اسلامی اعلام کرد که ارزش و اعتباری برای این معافیت‌ها قائل نیست. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی تلاش ایالات متحده آمریکا در تحریم نفتی ایران را بی‌نتیجه خواند و گفت «هر قدر اراده کنیم می‌توانیم نفت صادر کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More