شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر نفت: کسی دنبال پول‌های خورده شده نیست

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفته است کسی دنبال پول‌هایی که در دوران تحریم خورده شده، نیست.

او روز شنبه ۲۵اسفند در نشست خبری افتتاح چند فازی در عسلویه سخنرانی می‌کرد، گفته در دولت احمدی‌نژاد، فروش نفت را «به دستگاه‌های دولتی سپرده بودند که غیرقانونی بود و پول ما را خوردند.»

وزیر نفت همچنین گفته «شرکت‌های خارجی» که در این زمینه فعال بودند، «ورشکست شده‌اند.»

اشاره بیژن زنگنه به پرونده بابک زنجانی است که گفته می‌شد قرار است بدهی‌های او از طریق سرمایه شرکت‌های خارجی‌اش پرداخت شود.

وزیر نفت ایران همچنین به پرونده فساد پتروشیمی که تاکنون دو جلسه از دادگاه رسیدگی آن برگزار شده، اشاره کرد و گفت: «بعضی از دوستان بابک زنجانی می‌خواهند این پرونده را آنقدر بزرگ کنند که بابک زنجانی فراموش شود.»

وی همچنین گفت در طول سال‌های گذشته به شدت برای انجام معاملات پتروشیمی از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی تحت فشار بوده است.

به گفته وزیر نفت، نزدیک به چهار میلیارد یورو ارز ناشی از فروش محصولات پتروشیمی در سال‌های ٩١ و ٩٢ بازنگشته و «ارزی هم که بازگشته طبق ارز رسمی بوده در حالی که در آن سال‌ها ارز رسمی، مرجع و آزاد وجود داشته است.»

در پرونده فساد پتروشیمی، مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم به سواستفاده از ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی در دوران تحریم‌اند.

بیژن زنگنه همچنین با دروغ خواندن سخنان احمدی‌نژاد گفته است: «احمدی نژاد گفت قیمت نفت را صد دلار می‌کند اما میزان صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند.»

محمود احمدی‌نژاد ۱۹اسفند در گفتگو با روزنامه شرق گفته بود اگر دولت را به او بدهند، ظرف شش ماه قیمت نفت را به همان بالای ۱۰۰دلار می‌‌رساند.

بیژن زنگنه در واکنش به این ادعا، با کنایه به رئيس جمهور پیشین ایران گفته است: «هولوکاست درست می‌کند. در ۲۴ ساعت ۶ قطعنامه علیه ما صادر می‌شود، پارس جنوبی را تعطیل می‌کند تا قیمت نفت را به صد دلار می‌رساند که به نفع بقیه است.»

وزیر نفت ایران همچنین از ارائه پیشنهادی برای صادرات گاز ایران از طریق عراق به سوریه و لبنان خبر داده ولی در انتقادی تلویحی از مقام‌های عراقی گفته است: «عراقی‌ها در حرف همیشه با ما همراه هستند.»

او با اشاره به برنامه‌ریزی ایران برا صادرات گاز به عمان گفته است شرکت‌های بین‌المللی به دلیل تحریم وارد این پروژه نشده‌اند و ایران هم «توان ساخت» خط لوله گاز به عمان را ندارد.

وزیر نفت ایران همچنین با اشاره به توسعه منطقه عسلویه، گفته است: «برداشت ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است.»

حسن روحانی، رئيس جمهور ایران نیز امروز برای افتتاح چند پروژه مربوط به فاز ۴ پارس جنوبی به عسلویه سفر کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More