شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاسخ سپاه پاسداران به ترامپ: «مذاکره تحت فشار» یعنی شکست مقاومت جمهوری اسلامی

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، «مذاکره تحت فشار با دولتمردان آمریکایی» را رد کرد.

او انجام چنین گفت‌وگویی را نماد شکسته شدن «مقاومت چهل ساله» حکومت جمهوری اسلامی ایران دانست.

این مقام سپاه پاسداران روز جمعه ۲۰ اردیبهشت، به خبرگزاری تسنیم که وابسته به سپاه است، گفت: «ترامپ فکر می‌کرد با تحریم‌ها و فشارهای جدیدی که آمریکا پس از خروج از برجام بر جمهوری اسلامی تحمیل می‌کند، ایران دچار نوعی به هم ریختگی داخلی می‌شود و در نهایت به مذاکره و گفت‌گو با آمریکا تن خواهد داد اما در عمل چنین اتفاقی نیافتاد.»

او اضافه کرد که پس از حوادث و ناآرامی‌های یکی دو سال گذشته ایران، «آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که باید چیزهای دیگری را چاشنی این تحریم‌ها کنند.»

معاون سیاسی سپاه پاسداران، قرار گرفتن این سازمان نظامی در فهرست سازمان‌های ترویستی و  همچنین اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه و نیز در پیش گرفتن «یک نوع ادبیات جنگی» را جزو «چاشنی تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی» ارزیابی کرد.

یدالله جوانی گفت: «آمریکایی‌ها دچار نوعی بر آشفتگی و عصبانیت هستند و به خاطر استیصالی که دارند هر آنچه که در توان دارند به میدان آورده‌اند تا بتوانند مقاومت چهل ساله ملت ایران را بشکنند و نماد این امر  هم تن دادن جمهوری اسلامی به مذاکره تحت فشار با دولتمردان آمریکا است.»

او همچون دیگر مقامات جمهوری اسلامی «آمریکا را غیر قابل اعتماد» دانست و تصمیم اخیر ایران درباره کناره‌گیری از دو تعهد خود در برجام را نیز نشان‌دهنده آن دانست که حکومت این کشور «مقاومت را در پیش گرفته است.»

اظهارات معاون سیاسی سپاه پاسداران، یک روز پس از سخنان ترامپ است که برای مذاکره با رهبران ایران اعلام آمادگی کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است: «کاری که ایرانی‌ها باید انجام بدهند این است که با من تماس بگیرند. ما می‌توانیم بنشینیم و بر سر کنار گذاشتن برنامه اتمی ایران صحبت کنیم و به توافق  برسیم.»

اما این اولین بار نیست که مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی پیشنهاد گفت‌وگو از سوی ترامپ یا مقامات دولتش را رد می‌کنند. آنان خروج آمریکا از برجام را به عنوان دلیل اصلی «بی‌اعتمادی» خود به گفت‌وگو با آمریکا مطرح می‌کنند.

با این حال، جمهوری اسلامی همواره به صورت پنهانی و آشکار با آمریکا مذاکره کرده است، از دوران جنگ با عراق  و دوران پرتنش ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تا دوران ریاست جمهوری حسن روحانی که منجر به توافق هسته‌ای شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More