شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پروین محمدی از سوی دادگاه انقلاب کرج به یک سال زندان محکوم شد

پروین محمدی، نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شد.او سومین عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است که علاوه بر بازداشت‌های مکرر اکنون در آستانه زندانی شدن قرار گرفته است. جعفر عظیم‌زاده و  شاپور احسانی‌راد دو عضو دیگر هیات مدیره این اتحادیه پیشتر بازداشت و زندانی شده‌اند.

این حکم روز شنبه نهم شهریور به محمدعلی جداری فروغی، وکیل پروین محمدی، ابلاغ شد.

پروین محمدی همراه با علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده دو عضو «کانون مدافعان حقوق کارگر» در روز ششم اردیبهشت ماه در پارک جهان‌نمای کرج بازداشت شده و ۱۵ روز بعد با قرار کفالت آزاد شدند.

هر سه تن آن‌ها دوم شهریور ماه سالجاری از سوی  شعبه اول دادگاه انقلاب کرج محاکمه شدند و این شعبه علاوه بر پروین محمدی، در حکمی علیرضا ثقفی، عضو کانون مدافعان حقوق کارگر، را نیز به اتهامی مشابه یعنی «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال زندان محکوم کرد.

هاله صفرزاده دیگر عضو «کانون مدافعان حقوق کارگر» نیز در حکمی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به یک‌سال زندان محکوم شده است.

پروین محمدی سومین عضو هیات مدیره اتحادیه کارگران آزاد ایران است که به اکنون با حکم زندان موجه شده است. پیشتر جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی‌‌راد دو عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز زندانی و بازداشت شده و همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شوند.

«اتحاديه آزاد کارگران ایران» یک تشکل صنفی است که از سال ۱۳۸۵ از سوی شماری از فعالان کارگری در ایران تشکیل شد و «در بر گیرنده کارگران همه صنوف و بخش‎‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی است و از اتحاد داوطلبانه كارگران و مزدبگیران و کارگران اخراجی و بيكار تشكيل شده است.»

اتحاديه آزاد کارگران از زمان آغاز فعالیت، هدف خود را تلاش برای «رسیدن تمامی کارگران ایران به خواسته‌های‌شان» و «حصول یک زندگی انسانی مطابق با استانداردها و پیشرفت‌های امروزی» برای کارگران از طریق «متشکل کردن کارگران رشته‌های مختلف» عنوان کرده‌ است.

جعفر عظیم‌زاده، از بنیان‌گذاران اتحادیه آزاد کارگران ایران که هم اکنون در زندان اوین محبوس است،  پیشتر در سال ۱۳۹۴ به دلیل فعالیت‌های صنفی بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس محکوم شد. او از اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ در زندان اوین و در اعتراض به «نگاه امنیتی به فعالیت‌های صنفی» دست به اعتصاب غذا زد و ۱۰ تیرماه همان سال پس از اعتصاب غذای ۶۴ روزه درحالی که در وضعیت جسمی خطرناک بود با وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی به مرخصی از زندان اعزام شد.

در مهر ماه سال ۱۳۹۵ این‌بار دادگاه انقلاب ساوه در حکمی جعفر عظیم‌زاده و شاپور احسانی‌راد، دو عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران، را  هر یک به ۱۱ سال زندان محکوم کرد. در حکم دادگاه انقلاب ساوه هر یک از این دو به اتهام « تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و به اتهام «تشکیل و مدیریت اتحادیه آزاد کارگران ایران» به ۱۰سال زندان محکوم شدند.

با این حکم جعفر عظیم زاده در مجموع به ۱۷ سال زندان محکوم شد. او اتهامات وارده را رد کرد و در همان زمان اعلام کرد که «دلیل همه این اتهامات و پرونده‌ها، فعالیت‌های صنفی مسالمت‌آمیز بوده است مانند تشکیل اتحادیه، مصاحبه با رسانه‌ها و شرکت در تجمع‌ها و اعتصاب‌های کارگری مسالمت آمیز و مدنی در جهت دفاع از حقوق کارگران و از جمله شخص خودم به عنوان یک کارگر.»

عظیم‌زاده در ۹ بهمن ۱۳۹۷ باردیگر بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین، زندانی است. او روز شنبه ۹ شهریور۱۳۹۸ در پیامی صوتی که از طریق تماسی تلفنی از اوین به بیرون از زندان ارسال کرد ضمن اعتراض  به احکام صادره برای فعالان کارگری، تاکید کرد که این احکام از جمله صدور حکم «شلاق» نشان داد که از نظر حکومت، کارگران در قبال اعتراض‌های صنفی و مطالبه حقوق خود باید «همچون دوران برده‌داری با شلاق و زندان متنبه شوند.»

شاپور احسانی‌راد، دیگر عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، نیز ۷ مرداد ماه سالجاری، در محل کار خود دستگیر شد. او یازده روز در سلول‌های انفرادی نگهداری شد و روز پنج‌شنبه ۲۴ مرداد ماه، اجازه یافت تا در تماس با خانواده خود به آن‌ها اطلاع دهد که به بند عمومی زندان اوین منتقل شده و همچنان در بازداشت است.

این اتحادیه روز پنج‌شنبه ۱۷ مرداد۱۳۹۸، ضمن اعتراض به ادامه بازداشت شاپور احسانی‌راد، خواهان آزادی وی، جعفر عظیم زاده دیگر عضو این اتحادیه، بازداشت شدگان روز جهانی کارگر و کارگران بازداشتی هفت تپه، اعضای نشریه گام و دیگر فعالان کارگری شد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا «برخوردهای امنیتی با فعالیت‌های صنفی و اجتماعی» پایان دهند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران روز پنج‌شنبه ۱۷ مرداد۱۳۹۸ در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به «بازداشت‌های گسترده کارگران و فعالان کارگری در ماه‌های اخیر»، اعلام کرد که در جریان این سرکوب گسترده، خود «اتحادیه آزاد کارگران ایران» و اعضایش نیز «مورد هجوم بی‌سابقه نهادهای امنیتی» قرار گرفته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More