شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو:ما از آمدن ظریف نمی‌ترسیم، آن‌ها نمی‌گذارند در تهران با مردم حرف بزنم

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید براینکه «ما از آمدن جواد ظریف به آمریکا نمی‌ترسیم»، به رد رد پیشنهاد سفرش به تهران اشاره کرد و گفت: «آیا واقعیات رژیم خامنه‌ای آن‌قدر بد است که به من اجازه نمی‌دهد در تهران حرف بزنم.»

وزیر خارجه ایالات متحده، عصر یک‌شنبه ۶ مرداد، در توئیتی با تاکید براینکه «اخیرا پیشنهاد دادم به تهران سفر و به طور مستقیم با مردم ایران صحبت کنم»، گفت که پیشنهاد سفرش به تهران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی رد شده‌است. پمپئو نوشت: «ما از آمدن جواد ظریف به آمریکا نمی‌ترسیم. او در اینجا حق دارد آزادانه صحبت کند»، نوشت: «آیا واقعیات رژیم خامنه‌ای آنقدر بد است که به من اجازه نمی‌دهد در تهران حرف بزنم؟ چه می‌شود اگر مردم او حقایق را بدون فیلتر و گزینش‌نشده بشنوند؟»

پمپئو تاکنون بارها اعلام کرده‌است که حاضر است با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت و گو کند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی این پیشنهاد را رد کرده‌اند. او در هفته‌های اخیر دو پیشنهاد دیگر شامل «سفر به تهران برای گفت و گوی مستقیم با مردم ایران» و «گفت و گو با تلویزیون ایران» را مطرح کرد.

در جریان سفر محمدجواد ظریف به نیویورک و درحالی که وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که به زودی ظریف در فهرست تحریم‌ها قرار خواهد گرفت، منابع مطلع اعلام کردند که ویزای ورود به آمریکا برای ظریف با تصمیم مایک پمپئو صادر شد. ظریف در جریان این سفر با بسیاری از رسانه‌های آمریکا گفت و گو و ضمن دفاع از مواضع جمهوری اسلامی به شدت رئیس جمهوری آمریکا وزیر خارجه و سیاست خارجی این کشور را در این مصاحبه‌ها مورد حمله قرار داد.

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۳ مردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ در پاسخ به این پرسش که آیا او مایل به تهران سفر کند، گفت: «مطمئنا» چنین تمایلی دارد و خوشحال خواهد شد اگر بتواند از فرصت «گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران» استفاده کند.

پمپئو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سفرهای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به آمریکا و گفت‌وگوهای ظریف با رسانه‌های آمریکایی، گفت: «ظریف به نیویورک می‌آید و در فوق‌العاده‌ترین شهر آمریکا می‌چرخد و با رسانه‌ها صحبت می‌کند. [او] با مردم آمریکا صحبت می‌کند و این فرصت را پیدا می‌کند که پروپاگاندای ایران را در آمریکا اشاعه دهد.»

وزیر خارجه آمریکا درباره قصد خود از سفر به ایران گفت: «دوست دارم بروم، نه برای پروپاگاندا که حقیقت را درباره آن‌ چه که رهبری‌شان انجام داده و این‌ که چگونه به ایران آسیب رسانده است به مردم ایران بگویم.» او تاکید کرد که فکر می‌کند به این دلیل به او اجازه سفر به ایران داده نمی‌شود که رهبران ایران نیز این «حقیقت» را می‌دانند.

پمپئو چند روز  بعد گفت همانطور که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با رسانه‌های آمریکایی مصاحبه می‌کند او نیز مایل به مصاحبه با تلویزیون ایران است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، روز یک‌شنبه ۶ مرداد ماه در واکنش به این پیشهاد وزیر خارجه آمریکا، گفت: «باید گفت خوشبختانه گفت‌وگوی ظریف با رسانه‌ها، پمپئو را به آن وا داشت که با ما گفت‌وگو کند، ما هم می‌گوییم ایشان می‌تواند با خبرنگار ما خانم مرضیه هاشمی گفت وگو کند.»

مرضیه هاشمی که نام او تا قبل از گرایش به اسلام «ملانی ایوت فرانکلین» بود، یک شهروند آمریکایی است که در تهران برای شبکه انگلیسی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی کار می‌کند. او دی ماه سال گذشته هنگام سفر به آمریکا ده روز بازداشت و پس از آزادی به تهران بازگشت. دلیل بازداشت او دقیقا مشخص نشد و صرفا اعلام شد مرضیه هاشمی در ارتباط با یک پرونده به‌عنوان «مطلع» بازداشت شده‌است.

ساعتی بعد از آنکه علی ربیعی در نشست خبری روز یک شنبه خود مرضیه هاشمی را برای انجام گفت و گو با وزیر خارجه آمریکا معرفی کرد اما پیمان جبلی، رییس شبکه‌پرس‌تی وی، در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت ایران گفت که این شبکه تصمیم و برنامه‌ای برای گفتگو با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ندارد.

ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ و پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، روابط دیپلماتیک نداشته‌اند. تنش‌ها بین دو کشور از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ و خصوصا از زمان خروج او از توافق هسته‌ای برجام شده گرفته است. مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه، در دولت‌های مختلف علیرغم قطع روابط همراه با رسانه‌هایی آمریکایی صحبت کرده‌اند. اما تاکنون هیچ مقام رسمی آمریکایی با تلویزیون ایران مصاحبه نداشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More