شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: ائتلافی برای حفاظت از نفتکش‌ها تشکیل می‌دهیم

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران کارآمد بوده است. او همچنین تاکید کرد آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی برای حفاظت از نفتکش‌هاست.

پمپئو روز دوشنبه ۷ مرداد، در باشگاه اقتصادی واشنگتن گفت: «هنگام آغاز تحریم‌ها علیه ایران برخی از کارشناسان معتقد بوده‌اند که تحریم‌های آمریکا به تنهایی علیه ایران اثرگذار نخواهند بود.»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به کاهش «۹۵ درصدی» فروش نفت‌خام ایران، ادامه داد: «مشخص شد که چنین نیست و تحریم‌های آمریکا به تنهایی کارساز بوده‌اند.»

او درباره رابطه آمریکا با دیگر متحدان خود درباره ایران گفت: «آمریکا در حال همکاری با بریتانیا برای حل و فصل مسائل مربوط به توقیف نفتکش تحت پرچم بریتانیا از سوی ایران است.»

در حالی که قدرت‌های بریتانیایی در حال ایجاد یک ناوگان نظارتی در خلیج فارس هستند، پمپئو اضافه کرد که واشینگتن و لندن در حال بررسی سازوکاری برای جلوگیری از توقیف‌ کشتی‌ها توسط ایران هستند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره سیاست آمریکا در زمینه تنگه هرمز گفت: «ما آن را باز خواهیم نگاه داشت. ما یک برنامه امنیت دریایی راه‌اندازی می‌کنیم. همه کشورهایی که در بازماندن آن تنگه منافع دارند در این برنامه مشارکت خواهند کرد.»

پیشتر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز خواستار مشارکت کشورهای واردکننده نفت خلیج فارس، در تأمین امنیت این منطقه شده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگویش در این باشگاه بار دیگر ظریف، همتای ایرانی خود را «دروغگو» خواند و گفت که رسانه‌های آمریکا علی‌رغم این تصمیم گرفته‌اند در اختیار او تریبون قرار دهند.

او بار دیگر تأکید کرد که مایل است به ایران سفر کند و با مردم ایران سخن بگوید، «اما آنها (مسئولان ایران) تا به حال این پیشنهاد من را نپذیرفته‌اند.»

پمپئو همچنین درباره کاهش تعهدات اتمی ایران در چارچوب برجام گفت: «آنها در حال افزایش غنی‌سازی اورانیوم نسبت به آنچه که در توافق هسته‌ای وجود داشت، هستند. محدودیت‌های موقتی که در برجام وجود داشت، اکنون در حال پایان یافتن است و آنها در حال عقبگرد به مسیر نادرست هستند که از آنها می‌خواهیم درباره آن فکر کنند.»

وزیر امورخارجه آمریکا تأکید کرد: «این نگرانی ما درباره برجام نیست بلکه ظرفیتی است که آنها می‌توانند سیستم ساخت سلاح اتمی داشته باشند که نگرانی برای شما، فرزندانتان یا نسل آینده خواهد بود که برجام به آن توجه نکرد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More