شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: تحریم کامل نفت ایران تاثیری بر بازار نفت نخواهد گذاشت

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اطمینان داد که مذاکرات تجاری این کشور با چین تحت تاثیر تحریم کامل نفت ایران قرار نگیرد.

چین یکی از عمده‌ترین واردکنندگان نفت ایران است که از معافیت آمریکا در زمینه تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی برخوردار بود.

پمپئو روز دوشنبه نهم اردیبهشت‌ماه در کنفرانسی که به ابتکار روزنامه هیل در واشنگتن برگزار شد، اضافه کرد که آمریکا برای یافتن منابع دیگر نفتی برای جایگزین کردن نفت ایران تلاش کرده تا تحریم‌ها تاثیری بر بازار جهانی نفت نداشته باشد.

در آستانه ۱۱ اردیبهشت، آخرین روز دوره معافیت هشت کشور واردکننده نفت ایران، پمپئو ، به کشورها و شرکت‌هایی که احتمالا با وارد کردن نفت ایران پس از روز چهارشنبه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض خواهند کرد، هشدار داد.

چین، هند، ترکیه سه کشور واردکننده نفت ایرانند که در تلاش بودند آمریکا را برای تمدید معافیت خود از تحریم‌ها مجاب کنند تا منبع دیگری را برای تامین انرژی مورد نیازشان بیابند.

اما وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما با چین درباره این مساله خیلی حرف زده‌ایم و من متقاعد شده‌ام که مذاکرات تجاری در روند طبیعی خود ادامه خواهد یافت.»

این اظهارات پمپئو در حالی است که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در جریان سفر به پکن اعلام کرد که امیدوار است این دو قدرت اقتصادی جهان (آمریکا و چین) به یک توافق تجاری دست یابند.

او گفت: «متقاعد شده‌ایم که می‌توانیم از عرضه کافی نفت در بازارها مطمئن باشیم. ما در این زمینه به تلاش‌ ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه آمریکا با این حال تاکید کرد که این کشور به نظارت بر شرکت‌ها برای نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه خواهد داد.

یک مقام دولتی آمریکا جمعه گذشته درباره خرید نفت ایران از سوی چین تاکید کرد که آمریکا نه گزینه کاهش تدریجی این خرید و نه گزینه موافقت با تمدید معافیت کوتاه‌مدت از تحریم‌ها را در نظر دارد.

بر اساس قوانین آمریکا در رابطه با تحریم‌ها، واردکنندگان نفت ایران، به ویژه چین، هند و ترکیه، می‌توانند از یک دوره کاهش تدریجی خرید نفت یا معافیت کوتاه مدت بهره‌مند شوند.

تدابیر برای کاهش تدریجی خرید نفت با معافیت ۱۸۰ روزه‌ای که دولت ترامپ در ماه نوامبر به چین و هفت کشور دیگر واردکننده نفت ایران اعطا کرده و در ابتدای ماه مه به پایان می‌رسد، متفاوت است.

تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران پس از آن از سرگرفته شد که دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت ماه گذشته تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که سال ۲۰۱۵ در وین به امضا رسیده بود، خارج شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More