شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: دیپلمات‌های آمریکایی در تهران نیستند پس ظریف هم نباید در نیویورک بچرخد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید با اعطای ویزا به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای سفر به نیویورک موافق کرده است اما به دلیل عدم حضور دیپلمات‌های آمریکایی در تهران، حضور ظریف محدود به مقر سازمان ملل خواهد بود.

پمپئو در مصاحبه تلفنی با روزنامه واشنگتن پست گفت ظریف و هیات همراه، صرفا مجازند که بین مقر سازمان ملل و دفتر نمایندگی ایران و محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل تردد کنند.

پمپئو گفت: «دیپلمات‌های آمریکایی در تهران پرسه نمی‌زنند، پس ما هم دلیلی برای اینکه دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در شهر نیویورک چرخ بزنند نمی‌بینیم.» 

ظریف در راس هیات ایرانی روز یکشنبه ۲۳ تیرماه، برای شرکت در اجلاس وزارتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای بررسی توسعه پایدار در زمینه موضوع‌هایی چون جنگ، گرسنگی، برابری جنسیتی و تغییرات اقلیمی وارد نیویورک شد. 

پمپئو گفت ظریف و هیات همراه صرفا در چارچوب «توافقنامه مقر سازمان ملل» ویزا دریافت کرده‌اند و عامل دیگری در این موضوع تاثیر نداشته است. در چارچوب این توافقنامه، دولت آمریکا در موارد ضروری موظف به صدور ویزا برای کلیه دیپلمات‌هایی است که جهت حضور در برنامه‌های سازمان ملل در نیویورک حضور می‌یابند.

دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، قبلا اعلام کرده بود قصد دارد ظریف را در فهرست افراد تحریمی قرار دهد. استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا، در تاریخ ۲۴ ماه ژوئن گفته بود یک هفته بعد ظریف وارد فهرست تحریم خواهد شد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت تحریم ظریف هرگونه تلاش برای از سرگیری مذاکرات با ایران را درباره توافق هسته‌ای برجام با مشکل مواجه می‌کند. آمریکا سال گذشته از این توافق خارج شد و پس از آن شدیدترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد. 

ظریف در مدت حضور در نیویورک قرار است با اعضای اتاق‌های فکر و خبرنگاران دیدار داشته باشد اما به سبب محدودیت ایجاد شده، دیگران باید برای دیدار با او به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل مراجعه کنند.

پمپئو در مصاحبه ضمن تاکید بر اینکه ظریف از فرصت حضور در آمریکا برای «نشر اکاذیب» بهره خواهد بود، گفت حاضر است با تلویزیون جمهوری اسلامی مصاحبه کند چنانکه ظریف با رسانه‌های تصویری آمریکا صحبت می‌کند. 

پمپئو گفت در صورت حضور در برنامه تلویزیونی ایران، به مردم ایران خواهد گفت «ما عمیقا به فکر آنهاییم، ما حامی مردم ایرانیم و این را درک می‌کنیم که حکومت دینی انقلابی در راستای منافع آنان عمل نمی‌کند.» 

او اضافه کرد که ظریف از «آزادی‌های موجود در آمریکا برای تبلیغات مغرضانه» بهره خواهد برد. پمپئو ظریف را سخنگوی جمهوری اسلامی نامید و گفت وزیر امور خارجه ایران از حبس دگراندیشان، بدرفتاری با زنان و سرکوب آزادی بیان حمایت کرده است.

پمپئو از پاسخ به این پرسش که آیا خود او یا دیگر مقام‌های آمریکایی در طول مدت اقامت ظریف در نیویورک تلاشی برای دیدار و گفتگو با او خواهند داشت یا خیر، صرف‌نظر کرد.

تنش‌های بین ایران و آمریکا طی دو ماه اخیر به شدت رو به افزایش بوده است. آمریکا تحریم‌های نفتی خود را علیه ایران تشدید کرد و ایران به تلافی تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا میزان غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از حد مجاز در برجام ارتقا داد.

ترامپ و پمپئو هر دو نسبت به گفتگو با مقام‌های ایران بدون هیچ پیش‌شرطی ابراز تمایل کرده‌اند. اما حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، روز یکشنبه هرگونه گفتگو را مشروط به لغو تحریم‌ها دانست.

پمپئو این پیشنهاد روحانی را رد کرد و آن را مشابه پیشنهاد به باراک اوباما دانست که منجر به امضای برجام در سال ۲۰۱۵ شد.

او توضیح داد: «تصمیم نهایی با رییس‌جمهور ترامپ است. اما این همان مسیری است که دولت قبل آن را پیمود و به برجام منتج شد.»

پمپئو گفت او و ترامپ همچنان بر این باورند که برجام توافقی «فاجعه‌بار» بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More