شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پن آمریکا جایزه سالانه آزادی قلم را به سه نویسنده زندانی در ایران اهدا می‌کند

انجمن قلم آمریکا، پن، اعلام کرد که در مراسم سالانه این انجمن که ماه آینده برگزار می‌شود از بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه نویسنده زندانی در ایران تقدیر و جایزه آزادی قلم سال ۲۰۲۱ به آنها اهدا خواهد شد.

رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین از اعضای هیات دبیران کانون نویسندگان ایران و کیوان باژن عضو پیشین هیات دبیران این کانون   با حکم دادگاه انقلاب در مجموع به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

انجمن قلم آمریکا با تاکید براینکه بکتاش آبتین شاعر و فیلم‌ساز ، کیوان باژن نویسنده و روزنامه نگار و رضا خندان مهابادی ، نویسنده و منتقد ادبی، امسال دریافت کننده جایزه آزادی قلم این انجمن خواهند بود، افزود که هر سه نفر آنها عضو کانون نویسندگان ایران به عنوان یک نهاد ضد سانسور هستند.

در بیانیه پن آمریکا آمده که این سه شاعر و نویسنده ایرانی تجسم روحیه‌ای هستند که به کار ما جان می‌بخشد.

سوزان نوسل، مدیر اجرایی انجمن قلم آمریکا، نیز گفت که بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن نویسندگانی هستند که نه تنها برای ارائه آثار و ایده‌های خود بلکه برای زندگی بدون ترس و همراه با فداکاری بی‌حد و حصر در خدمت آزادی‌هایی بوده‌اند که پشتوانه اندیشه آزاد، هنر ، فرهنگ و خلاقیت هستند.

مراسم انجمن قلم آمریکا سال گذشته به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شده بود ولی امسال طی مراسمی در روز سه‌شنبه ۱۳ مهر ماه، ۵ اکتبر، در محل سابق موزه تاریخ طبیعی آمریکا برگزار می‌شود.

جایزه آزادی قلم که به هنرمندان و نویسندگان زندانی به دلیل آثارشان تعلق می‌گیرد، پیشتر به اولگ سنتسوف فیلمساز روسی و شو ژیانگ نویسنده و فعال چینی و شمار دیگری از نویسندگان و هنرمندان زندانی از کشورهای مختلف اهدا شده بود.

انجمن قلم آمریکا گفت از میان ۴۸ هنرمند و نویسنده زندانی که از سراسر جان این جایزه به آنها اهدا شده، تاکنون ۴۴ هنرمند و نویسنده از زندان آزاد شده‌اند.

هنوز مشخص نیست که چه کسی به نمایندگی از بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن در مراسم ۱۳ مهر ماه انجمن قلم آمریکا این جایزه دریافت خواهد کرد.

بکتاش آبتین و رضا خندان (مهابادی) از اعضای هیات دبیران کانون نویسندگان ایران و کیوان باژن عضو پیشین هیات دبیران این کانون، از روز شنبه پنجم مهرماه ۱۳۹۹ برای اجرای احکام صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران به زندان اوین منتقل شدند.

از میان این سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، به تازگی بکتاش آبتین پس از نزدیک به یک سال تحمل زندان، ابتلا به کرونا و عدم دسترسی به پزشک و درمان، به مرخصی استعلاجی اعزام شده است.

دادگاه انقلاب تهران اتهام این سه نویسنده را «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» که مصادیق این اتهام‌ها «انتشار نشریه‌ داخلی کانون نویسندگان، مشارکت در تدوین کتاب تاریخچه‌ کانون و صدور بیانیه‌ها و حضور در مراسم سالگرد محمدجعفر پوینده، محمد مختاری و احمد شاملو» عنوان کرده است.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه در اردیبهشت سال ۹۸ رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین را هرکدام به شش سال زندان و کیوان باژن به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرده است.

با وجود شیوع کرونا طی سال گذشته، قوه قضاییه این سه عضو کانون نویسندگان را در روز شنبه پنجم مهرماه ۹۹ احضار و به زندان اوین تهران منتقل کرد.

کانون نویسندگان ایران همان روز در بیانیه‌ای اعلام کرد که زندانی کردن سه نویسنده و سایر متهمان عقیدتی و سیاسی در شرایط شیوع کرونا معنایی جز این ندارد که مسئولان امنیتی و قضایی می‌خواهند معترضان و مخالفان را به قربانگاه بفرستند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More