شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چهار هزار امضاء پای نامه‌ به روحانی: درخواست «رفع حصر سریع»

به دنبال انتشار نامه هفت تن از مشاوران میرحسین موسوی خطاب به حسن روحانی که در آن نسبت به سلامت موسوی، رهنورد و کروبی هشدار داده و خواستار «رفع حصر سریع» شدند، چهار هزار تن دیگر با پیوستن به امضاء کنندگان این نامه ضمن هشدار درباره  وضعیت نامناسب جسمانی موسوی، از ، رئیس جمهوری اسلامی خواستند «به حکم وظیفه انسانی و قانونی و وفای به وعده‌های انتخاباتی خود برای رفع حصر» اقدام موئری انجام دهد.

امضاء کنندگان این نامه خطاب به روحانی نوشتند: «همان‌گونه که تصاویر منتشر شده عزیزان مظلوم و محصور ملت به روشنی نشان می‌دهد، فرسودگی جسمانی آن‌ها» و خصوصا  فرسودگی جسمانی «میرحسین موسوی، روندی پرشتاب به‌خود گرفته است»، به‌صورتی که او بخش اعظم هفته گذشته را درگیر بیمارستان و مشکلات مرتبط با سلامتی خود بوده‌است.

این نامه که اکنون به امضای چهار هزار تن رسیده است، پیشتر در ۳۰ تیر ماه سالجاری با امضای «اردشیر امیرارجمند، قربان بهزادیان‌نژاد، علیرضا بهشتی‌شیرازی، علیرضا حسینی‌بهشتی، محمدرضا حسینی‌بهشتی، ابوالفضل فاتح، فرشاد مومنی» هفت تن از مشاوران میرحسین موسوی در جریان انتخابات ریاست جمهوری بحث برانگیز ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ منتشر شده بود.

اکنون نامه درخواست «رفع حصر سریع» موسوی، کروبی و رهنورد که از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ تاکنون در حصر به سر می‌برند با امضای ۴ هزار تن دیگر منتشر شده است. چهار هزار امضاء کننده جدید این نامه به عنوان «جانبازان، ایثارگران، خانواده‌های جانبازان و ایثارگران، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و فعالان فضای مجازی» معرفی شده‌اند و در میان آن‌ها اسامی چند تن از نمایندگان ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، چند تن از روزنامه‌نگاران، شماری از پزشکان  و فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ثبت شده‌است.

در این نامه با اشاره به دفاعیات محمدرضا خاتمی در جریان برگزاری اخیرش در خصوص تقلب هست میلیونی در انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، تاکید شده است که در دادگاه «نائب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی گوشه‌ای از حقایق مستند حوادث سال ۱۳۸۸ و ستمی که بر انقلاب و جمهوری اسلامی رفته آشکار شده و به‌رغم تکاپوی متخلفان، در برابر قضاوت منصفانه عامه مردم قرار گرفته است.»

امضاء کنندگان این نامه خطاب به روحانی نوشتند که «انتظار می‌رو به حکم وظیفه انسانی و قانونی و وفای به وعده‌های انتخاباتی خود برای رفع حصر از این وجدان‌های بیدار ملت، اقدامی موثر» انجام دهد و «نگذارد تداوم این ستم تاریخی بیش از این بر چهره قانون و ارزش‌های جمهوری اسلامی خدشه وارد کند.»

این نامه که به امضای رسیده در پایان تاکید کرد: «در شرایطی که کشور با سخت‌ترین فشارها و رویارویی‌های خارجی خویش مواجه است، چنین تلاشی یقینا در جهت تقویت همدلی و انسجام داخلی، بیش از هر زمان دیگر به سود منافع ملی و اقتدار میهن عزیزمان ایران است.»

حسن روحانی، در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ خود وعده داده بود که در صورت رسیدت به ریاست جمهوری «در یک سال آینده شرایطی را فراهم می‌کند که «نه تنها آن‌ها که در حصر هستند آزاد شوند، بلکه آنهایی که به خاطر حوادث سال ۱۳۸۸ در زندان هستند نیز آزاد شوند.»

با گذشت شش سال اما این وعده‌های روحانی عملی نشد اما دولت و نزدیکان او تاکید دارند که توانسته‌اند در یک سال گذشته شرایط «حصر» را برای موسوی، کروبی و رهنورد» تسهیل کنند.از جمله حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی چندی پیش گفت که «از حصر تنها یک پوسته» باقی مانده‌است.

میرمحمود موسوی برادر میرحسین موسوی اما بلافاصله سخنان مشاور روحانی درباره حصر را «نمک بر زخم پاشیدن» توصیف کرد و با رد آن گفت: «حصر در جای خود قرار دارد و در آن خانه در کوچه اختر روی میرحسین و رهنورد هنوز قفل است و کلیدش هم در دست دیگران قرار دارد. اجازه خروج ندارند. اجازه تماس جز فرزندان و اقوام درجه یک ندارند.»

برادر میرحسین موسوی تاکید کرد که «برخلاف گفته آقای آشنا واقعیت آن است تنها یک پوسته تغییر کرده است. اصل و مغز حصر محکم به جای خودش باقی است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More