شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چهره بازجوی سپاه پاسداران در توییتر افشا شد؛ روایت قربانیان از شکنجه‌ها

علی همتیان معروف به رئوف، یکی از بازجویان قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران که پس از انتشار عکسش توسط برخی زندانیان سابق از جمله مهدیه گلرو، فعال دانشجویی، شناسایی شد.

سایت هرانا در پی انتشار این عکس روایت برخی از زندانیان را از شکنجه‌های او منتشر کرد.

عکس منتشر شده مربوط به سال ۹۴ بود و خبرگزاری ایرنا این عکس را پس از انتشار مطالبی در توییتر حذف کرد.

 

مهدیه گلرو در توییتر نوشت: «بعضی از قربانیان او هم‌اکنون در زندان هستند. من با اسم، تلفن و عکس به دلیل تهدیدهای اخیر از او در سوئد شکایت کرده‌ام؛ نتیجه مهم نیست افشای بازجوها و کسانی که زندگی خیلی‌ها را نابود می‌کنند یک وظیفه است بدون نگاه به نتیجه.»

براساس گزارش‌ها او به نام رئوف شناخته شده و از بازجویان قرارگاه ثارالله تهران در بند ۲ الف سپاه پاسداران بوده است.

 

تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی یا خانواده‌های زندانیان در محل‌های دیگری مانند دفاتر وابسته به سپاه پاسداران در سطح شهر تهران توسط او بازجویی شده‌اند.

یکی از زندانیان سیاسی سابق که خواست نامش فاش نشود، در این‌باره به هرانا گفت: «رئوف در دوره بازجویی‌ام چنان سیلی‌هایی به من می‌زد که دو بار بعد از برگشتن به سلول دچار خونریزی در ناحیه بینی شدم. او با ته کفشش ضربه‌ای به بدنم زد که باعث ترک برداشتن یکی از استخوان‌هایم شد.»

او اضافه کرد: «رئوف یک کمربند چرمی داشت که همیشه با آن کمربند شروع به زدن من می‌کرد. بی‌دلیل و همچون دیوانه‌ها گاه تا ۱۰ دقیقه به این کارش ادامه می‌داد و بعد شروع به زدن می‌کرد و به من و خانواده‌ام فحش‌های رکیک می‌داد.»

هرانا به نقل از یک زندانی سیاسی سابق دیگر از نقش این بازجو در اعترافات تلویزیونی خبر داد و به نقل از این زندانی نوشت که «متن‌ها را می‌نوشت و در اختیار تیم فیلمبرداری قرار می‌داد».

هرانا به نقل از یک فعال حقوق بشر که نامش گفته نشده نیز نوشت که رئوف در مدت بازداشت نیز برای خانواده‌اش مزاحمت ایجاد کرده و به خانواده همسرش گفته که از او بخواهند از همسرش جدا شود.

این زندانی سابق گفته که «او در تمام مراحل دادگاه در دادگاه انقلاب حضور داشت و بارها من و دیگر دوستانم را به پرونده‌سازی جدید تهدید کرد».

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More